Zasady zdrowego stylu życia

zasady zdrowego stylu życiaJakie są zasady zdrowego stylu życia? Obecnie wiele ludzi żyje w biegu i stresie. Coraz więcej osób zapada na choroby cywilizacyjne takie jak zaburzenia odżywiania, cukrzyca, nadciśnienie tętnicze, nowotwory czy depresja.

Oczywiście, w jakimś stopniu przyczyniają się do tego geny, jednak swoimi działaniami możemy sprawić, że zmniejszymy ryzyko zachorowania.

Zasady zdrowego stylu życia, wprowadzone do codziennych nawyków mogą dobrze wpłynąć na nasze samopoczucie i zdrowie, zarówno fizyczne jak i psychiczne.

Dlatego poniżej przedstawiamy kilka prostych zasad, które przy regularnym stosowaniu, mogą przynieść wiele korzyści i ograniczyć negatywne sytuacje.

Zasady zdrowego stylu życia
Zasady ogólne

Regularne ćwiczenia fizyczne prowadzą do poprawy naszego stanu fizycznego i kondycji, a także redukują stres. Nie musisz od razu kupować karnetu na siłownię. Na początek wystarczą nawet spacery czy wyjście na rower. Możesz również wyciągnąć matę i się porozciągać.

Inne propozycje to basen, łyżwy czy bieganie. Ważna jest również ilość i jakość snu. Dorosły człowiek powinien przesypiać około 7-9h dziennie.

Spróbuj zorganizować sobie tak dzień, by przespać taką ilość godzin. Jeśli masz problem z zasypianiem, spróbuj poprawić komfort snu. Przed snem odłóż telefon, weź kąpiel, wywietrz sypialnię i staraj się nie myśleć o problemach minionego dnia.

Zasady zdrowego stylu życia mówią również o tym, by codziennie znaleźć chociaż odrobinę czasu na relaks i pracowanie nad własnym poczuciem wartości. Dlatego codziennie podaruj sobie chwile przyjemności. Posłuchaj muzyki, poczytaj książkę, lub porozmawiaj z kimś kogo lubisz.

zasady zdrowego stylu życiaZasady zdrowego stylu życia
Zasady żywieniowe

Oczywiście by czuć się dobrze, musimy również dbać o to jak się odżywiamy. Codziennie pamiętaj o piciu wody. Odpowiednie nawodnienie sprawi, że będziesz mniej podjadał, rzadziej będzie bolała cię głowa, przyśpieszy metabolizm i poprawi kondycję skóry. To tylko jej niektóre korzyści.

Pamiętaj by jeść regularne posiłki, w których będą znajdować się warzywa i owoce. Dostarczają one wielu cennych witamin i minerałów. Unikaj jedzenia które jest wysoko przetworzone, słodyczy i alkoholu.

Oczywiście nie należy się katować. Wyjście raz na jakiś czas na miasto, gdzie zjemy hamburgera typu Fast Food i wypijemy parę drinków nie będzie dla nas bardzo szkodliwe. Jednak warto zrezygnować z codziennego jedzenia słodkich batoników i picia gazowanych napoi. Pamiętajmy by nasza dieta była urozmaicona.

Te proste zasady zdrowego stylu życia wprowadzaj powoli, a z czasem przekonasz się, jak poprawia się jakość Twojego życia.

13 sposobów na zdrowe życie
Zasady zdrowego stylu życia

Nie palisz, jesz warzywa i owoce, twoja waga utrzymuje się w normie – te czynniki wysuwają się na prowadzenie, jeśli chodzi o zdrowe życie. Jest dobrze, jeśli się do nich stosujesz. Jest jednak wiele innych codziennych nawyków, które determinują to, czy prowadzisz zdrowy styl życia.

A Ty, żyjesz zdrowo?

Większość z nas uważa, że dobre nawyki żywieniowe i utrzymywanie w miarę regularnej aktywności fizycznej oznacza zdrowy styl życia. To prawda – te czynniki są bardzo ważne. Prawda jest taka, że jeśli to robisz, i tak jesteś w nielicznej grupie osób dbających o zdrowie, bowiem bardzo niewiele osób dorosłych spełnia kryteria zdrowego stylu życia. Czy jednak odpowiednia dieta i ruch wystarczą, aby styl życia został uznany za zdrowy?

Palenie to jeden z najgorszych czynników rujnujących zdrowie. Jeśli więc jesteś osobą, która nie dała się nikotynie, gratulacje. Co do palaczy, czas zebrać siły na walkę z nałogiem, nie tylko dla siebie, ale też dla osób z najbliższego otoczenia.

Oczywista jest odpowiednia ilość warzyw i owoców w diecie i codzienna dawka ruchu. Ale lista rzeczy, dzięki którym utrzymujesz swoje ciało i umysł w zdrowiu powinna być o wiele dłuższa. Nasza lista powstała w wyniku burzy mózgów. Co jeszcze według ciebie powinno się na niej znaleźć?

zasady zdrowego stylu życiaCzynniki warunkujące zdrowe życie
Zasady zdrowego stylu życia

Sen

Odpowiednia dawka snu to podstawa. Brak odpowiedniej ilości snu skutkuje zmęczeniem i brakiem energii, a także ogranicza wydajność umysłową i może wywołać poważne problemy zdrowotne.

Dbanie o ciało

Warto regularnie się badać, dbać o zęby, wzrok, kości i stawy – słowem, nie wolno zapominać o kontroli stanu zdrowia fizycznego. Po pierwsze, w przypadku jakichkolwiek nieprawidłowości można szybko zadziałać, po drugie wyeliminowanie strachu o zdrowie wpłynie korzystnie na stan zdrowia psychicznego.

Relacje z innymi a zasady zdrowego stylu życia

Koniecznie należy zadbać o zdrowe relacje z ludźmi – rodziną, znajomymi, współpracownikami. Nic tak nie psuje jakości życia i nie męczy psychicznie jak ciągłe zgrzyty, niedopowiedzi, kłótnie.

Kontakt ze zwierzęciem

Jeśli do tej pory obcowanie ze zwierzęciem nie przeszło ci przez myśl, nie wiesz co tracisz. Nic tak kojąco nie wpływa na nerwy, jak cieplutkie mruczące kocie futerko. Nic tak nie pomaga wyjść z dołka psychicznego jak mądre i kochające psie oczy. Nawet opieka nad kanarkiem czy rybkami daje uczucie spokoju i odprężenia.

Śmiech

Nie na darmo mówi się, że śmiech to zdrowie. Śmiech to nie wszystko – nawet nie zdajesz sobie sprawy, jak zbawienny wpływ na twój organizm ma głośny śmiech. Nie żałuj sobie więc sytuacji, które powodują niekłamane rozbawienie.

Woda

Woda to życie. Pijesz przynajmniej osiem szklanek wody dziennie? Zadbaj o to, a ciało ci za to podziękuje. Woda nie musi być nudna – jest wiele sposobów by ją urozmaicić.

Hobby

Warto mieć w życiu pasję – to nie tylko ubogaca, ale też pomaga w codziennym radzeniu sobie z rzeczywistością, stresem, negatywnymi uczuciami. Dobrze mieć coś, do czego można uciec, aby choć na chwilę oderwać się od codziennych problemów.

Medytacja

Medytacja pomaga odnaleźć spokój umysłu, redukuje poziom stresu, pozytywnie wpływa na jakość relacji z innymi ludźmi, odkrywa w nas najlepsze cechy i pomaga je rozwijać, pozwala inaczej spojrzeć na rzeczywistość. Nie da się przecenić siły medytacji.

Pozytywne nastawienie do samego siebie

Nie można być szczęśliwym nie kochając siebie. Jednak wielu z nas ma obiekcje względem własnego ciała – tu zmarszczka, tam wałeczek. Niedoskonałości spędzają nam sen z powiek. Oczywiście, należy zadbać o dobrą kondycję ciała, ale zaakceptować też zmiany zachodzące w ciele, na przykład wynikające z wieku. Pokochaj swoje ciało, a zobaczysz, że życie nabierze nowych barw.

Oddech

Warto nauczyć się technik oddechu i regularnie je stosować. Prawidłowy oddech pomaga zachować spokój, jest doskonałym narzędziem w walce ze stresem, poprawia koncentrację.

Asertywność

Potrafisz mówić „Nie”? Czy potrafisz odmówić, kiedy naprawdę nie możesz lub nie chcesz czegoś zrobić? Warto zastanowić się nad tym, czy twoja gotowość do pomocy czy też zgadzanie się na wszystko mają zawsze odpowiednie podłoże, czy nie są efektem wykorzystywania przez inne, bardziej przebojowe osoby. Zadbaj o swoje zdrowie psychiczne rozwijając w sobie zdrową asertywność.

Wakacje

Praca jest ważna, ale nie da się funkcjonować bez zadbania o prawidłową regenerację. Wykorzystuj urlop do maksimum – nie na oglądanie telewizji czy tzw. nicnierobienie. Znajdź coś, co sprawi ci prawdziwą przyjemność, coś wartego wspominania, co wywołuje uśmiech na twarzy i daje motywację do pracy w radosnym oczekiwaniu na kolejne przygody.

Weganizm/wegetarianizm

Nie każdy potrafi zrezygnować z jedzenia mięsa, warto jednak podejmować próby. Nie tylko ze względu na własne zdrowie, ale też dla lepszego samopoczucia w kwestii traktowania zwierząt. Wegetarianizm nie jest trudny. Jeśli nie potrafisz zrezygnować z produktów zwierzęcych, kupuj z głową – wybieraj mięso z hodowli ekologicznych, jajka od kur z wolnego wybiegu, itp. Świadomość nieprzyczyniania się do cierpienia zwierząt to prosta droga do spokoju psychicznego.

zasady zdrowego stylu życia

A co Ty dodałabyś do tej listy?
Do listy: zasady zdrowego stylu życia

O autorce

Milena Chorążewska - Bloggerka, pasjonatka zdrowego stylu życia. Założyła bloga, aby dzielić się swoją pasją. Jej 7 letnie doświadczenie w zakresie medycyny naturalnej pomaga jej rozwijać projekt Adelia.

Napisz komentarz