Jakie witaminy mają truskawki?

Truskawki pełne witaminTruskawki pełne witamin są.. Pewnie! A kto nie uwielbia truskawek? Mają smak i zapach lata, a w rankingu na ulubione owoce Polaków zajmują drugie miejsce po jabłkach. Są skarbnicą witamin i pomagają oczyścić jelita z toksyn. To idealny czas na nie!

Truskawki pełne witamin

Powszechnie truskawki ceni się za wysoką zawartość witaminy C. Rzeczywiście mają jej sporo około 66 mg w 100g. To więcej niż w cytrusach, które mają jej ok. 50 mg, ale mniej niż w czarnych porzeczkach (183 mg).

Badania opublikowane przez Archives of Opthalmology wykazały, iż jedzenie trzech lub więcej porcji owoców tak bogatych w witaminę C jak truskawki, może zmniejszyć ryzyko utraty wzroku przez osoby starsze. Z kolei europejscy naukowcy ustalili, że pożywanie truskawek chroni błonę śluzową żołądka przed uszkodzeniami wywołanymi alkoholem.

Truskawki zawierają też sporo witamin: A, E, B2, B3 (wpływających doskonale na stan skóry) oraz składników mineralnych, jak: fosfor i krzem (dobre dla kości i urody), magnez (usprawniający pracę układu nerwowego), żelazo (zapobiegające anemii), potas, wapń i cynk.

Zawarte w truskawkach pektyny pobudzają pracę jelit, a kwasy organiczne regulują trawienie i przyśpieszają przemianę materii. Stu-gramowa porcja truskawek zawiera ledwie 32 kcal, można je zatem jadać niemal bezkarnie.

Poza tym truskawki są żółciopędne, więc przy okazji stymulują pracę wątroby i woreczka żółciowego. Dodatkowo truskawki są moczopędne (do tego w 90 proc. składają się z wody), więc wspomagając pracę nerek, pomagają uzyskać jednocześnie spadek wagi.

Jak swojski ananas

Owoce te zawierają również bromelinę enzym wspomagający trawienie, ułatwiający metabolizm białek i spalanie tłuszczu, działający przeciwzapalnie i odtruwająco. Przeciwdziała on też sklejaniu się płytek krwi, dzięki czemu pomaga w profilaktyce chorób serca.

Wysoką zawartość bromeliny przypisuje się ananasowi, a tymczasem nasze rodzime truskawki mają jej również sporo. Enzym ten okazuje się bardzo skuteczny w odchudzaniu, a także w oczyszczaniu organizmu z toksyn.

Deser dla diabetyka

Truskawki są niskokaloryczne i mają niski indeks glikemiczny. W 100 g owoców znajdziemy zaledwie 30-35 kcal. W tej samej porcji ananasa znajdziemy 50 kcal, choć owoc ten również uchodzi za odchudzający (dzięki wspomnianej już bromelinie).

40 truskawek to niespełna 90 kcal dla porównania jeden średni banan ma około 180 kcal. Truskawki nie dość, że nie tuczą, to jeszcze wspomagają odchudzanie. Osoby zmuszone do liczenia kalorii mogą zajadać je na deser bez wyrzutów sumienia.

Truskawki kontra toksyny

Wysoka zawartość błonnika oraz soli mineralnych w truskawkach pomaga skutecznie oczyszczać jelita z toksyn i zbędnych produktów przemiany materii. Dodatkowo małe czarne pestki na owocach wymiatają ze ścianek jelit to, co jest w nich niepotrzebne i zatruwa organizm. U osób z wrażliwym przewodem pokarmowym mogą wręcz działać zanadto drażniąco.  W połączeniu z błonnikiem jednak skutecznie odtruwają organizm i usprawniają pracę przewodu pokarmowego oraz poprawiają przemianę materii.

Truskawki pełne witamin dla urody?

Nie można pominąć wpływu truskawek na urodę. Zawarte w nich witaminy C, A i E wzmacniają skórę i chronią ją przed starzeniem spowodowanym działaniem wolnych rodników. Jako składnik maseczek i balsamów odżywiają skórę i wyrównują jej koloryt. Dobrze się sprawdzają w pielęgnacji suchej i zniszczonej cery.

Kuchnia pachnąca truskawkami

Sezon na truskawki nie jest długi i warto go w pełni wykorzystać. Oto kilka naszych przepisów na letnie desery, bo pamiętaj: truskawki pełne witamin są!

truskawki pełne witaminSorbet truskawkowy dla dzieci (bez cukru)

To najzdrowsza z możliwych wersji lodów. Łatwo je zrobić i dzieci je uwielbiają. Co ważne, nie zawierają cukru.

Składniki:

  • kilogram dojrzałych truskawek
  • trzy dojrzałe banany
  • opcjonalnie: 2 łyżki miodu (syropu z agawy, syropu daktylowego)

Wszystkie składniki zmiksować na gładko. Można dosłodzić miodem, choć przy bardzo słodkich bananach nie jest to konieczne. Przelać do ceramicznego naczynia i wstawić na noc do zamrażarki. Przed podaniem zamrożoną masę zmiksować w malakserze i nakładać do pucharków.

Koktajl młodości

Składniki:

  • 2 szklanki mleka roślinnego (migdałowego, owsianego)
  • pół kilograma truskawek
  • 2 łyżki nasion chia
  • 3-4 łyżeczki miodu (może też być syrop z agawy, daktylowy, ksylitol)

Wszystkie składniki zmiksować na gładko i odstawić na przynajmniej pół godziny (jeśli lubimy zimny wkładamy do lodówki).

Truskawkowy krem jaglany

Składniki:

  • szklanka ugotowanej kaszy jaglanej
  • 2 szklanki  truskawek
  • pół szklanki suszonych, namoczonych wcześniej daktyli
  • kilka kropel ekstraktu waniliowego
  • kilka truskawek do dekoracji

Wszystkie składniki miksujemy na gładki krem. W razie potrzeby możemy dosłodzić miodem lub wybranym słodem. Udekorować pokrojonymi truskawkami. Idealne na podwieczorek dla dzieci.

O autorce

Milena Chorążewska - Bloggerka, pasjonatka zdrowego stylu życia. Założyła bloga, aby dzielić się swoją pasją. Jej 7 letnie doświadczenie w zakresie medycyny naturalnej pomaga jej rozwijać projekt Adelia.

Napisz komentarz