Co na stres? Sposoby na stres

Co na stres? Sposoby na stresCo na STRES??? Stres towarzyszy nam każdego dnia. To już naturalny elementem naszego życia. Denerwujemy się w ważnych chwilach, na trudnych egzaminach, gdy coś nam nie wychodzi, kiedy boimy się konsekwencji czy ze strachu przed chorobą.

Stres trwający przez dłuższy czas, powodujący ból głowy, odbierający sen i dobry nastrój jest czymś bardzo niebezpiecznym, mogącym skutkować poważnymi chorobami.

Kiedy stres dopada nas coraz częściej, warto zacząć myśleć, jak nad nim zapanować, a jest to możliwe, dzięki zastosowaniu kilku prostych działań.

Gdy stres zaczyna pojawiać się w naszym życiu zbyt często, na ogół sięgamy po tylko pozornie najłatwiejszą metodę walki z nim – tabletki uspokajające. Uzależniają i niszczą nasz organizm, a tymczasem w prosty sposób możemy poradzić sobie ze zmniejszeniem stresu.

Co na stres?Sposoby na stres

Możemy zastosować 4 proste sposoby:

1. Oddychanie

Stres najszybciej i najłatwiej można zniwelować przywracając prawidłowy oddech. Odpowiedni, głęboki oddech ma bowiem istotny wpływ na nasze zdrowie, dotlenianie organizmu, układ nerwowy, dobry sen i nastrój.

Pomiędzy naszą świadomością psychiczną, a oddychaniem istnieje stała wieź. W sytuacji stresowej należy skoncentrować się na oddechu, śledząc wdech i wydech, oddychać miarowo i spokojnie. W krótkim czasie doprowadzi to do wyciszenia się, aż w końcu poczujemy równowagę i spokój psychiczny.

d

2. Medytacja

Codzienna, regularna medytacja to rewelacyjny sposób na wyciszenie i odprężenie. Trwająca nawet jedynie kilka minut sesja ma kojący wpływ na układ nerwowy i oddechowy. Uspokaja i relaksuje. Medytacja, to poznawanie własnego organizmu. Nauczenie się samokontroli. Świadomości ciała. Wiele technik medytacji powstało przed wieloma stuleciami. Najstarsze mają nawet kilka tysięcy lat.

Każda z nich ma jednak ten sam cel. Ma nam przynieść wewnętrzny spokój i ukojenie. Jedną z wielu medytacji, którą można praktykować jest modlitwa jezusowa zwana modlitwą miłości, która odbywa się corocznie w Żdżarach koło Nowego Miasta nad Pilicą, gdzie można się jej nauczyć i zgłębić.

Odwagi! Zacznij i wytrwaj w medytacji! Wszystko, co możesz stracić, to Twoje własne ograniczenia.

3. Antyoksydanty

Niezdrowy tryb życia oraz zła dieta obciążają toksynami nasz organizm, co może prowadzić w konsekwencji do wielu chorób, w tym stresu oksydacyjnego. Dlatego tak ważna jest zróżnicowana, pełnowartościowa dieta oraz odpowiednia ilość wody, która konieczna jest do oczyszczania organizmu z toksyn. Jednym z najlepszych antyoksydantów jest woda alkaliczna. Ta dobroczynna, wysokowartościowa woda posiada pH powyżej 7.

Wysokie pH wody alkalicznej sprzyja oczyszczaniu naszego zakwaszonego organizmu oraz przywraca mu równowagę. Silne działanie antyoksydacyjne mają również witaminy A, E, C, które zawierają owoce i warzywa. Dlatego musimy pamiętać, by nasza dieta była stale uzupełniana świeżymi sokami, łatwymi do uzyskania z pomocą wyciskarki do soków.

4. Muzyka relaksacyjna

Muzyka zawsze działa kojąco. Gdy jesteśmy szczęśliwi nucimy sobie ją pod nosem, śpiewamy podczas kąpieli, pod prysznicem i tańczymy radośnie w jej rytm. Gdy dopada nas stres nie mamy na nic ochoty. Jednak odpowiednia muzyka może mieć wtedy zbawienne działanie.

Zgodnie z badaniami naukowców muzyka klasyczna redukuje stres aż w 65 % oraz zmniejsza przyśpieszoną pracę serca. Cicha, spokojna muzyka potrafi wspaniale usypiać.

Romantyczna piosenka przywołuje miłe wspomnienia. Muzyka relaksacyjna pomaga w pełnym odprężeniu organizmu i redukcji stresu.

Co na stres? Sposoby na stresJak sen wpływa na stres, a stres na sen?

Co jest dobre na stres? Potrzebujesz od 7-8 godzin snu! Jeszcze bardziej zwiększysz skuteczność snu i zmniejszysz poziom stresu, jeśli będziesz kłaść się spać regularnie o tej samej porze.

Dzięki temu, nauczysz swój organizm odczuwać zmęczenie. Będzie Ci łatwiej zasypiać, przespać wymagany czas i radzić sobie ze stresem.

Co zrobić, żeby jeszcze lepiej zacząć dzień? Według doktora James Rose’a korzystanie ze smartfona w przestrzeni, w której śpisz działa rozpraszająco i jest źródłem stresu. Dlatego, gdy idziesz spać, odłóż telefon na drugi koniec pokoju.

Dzięki temu nie będziesz go sprawdzać od razu po przebudzeniu. Zamiast witania dnia na Facebooku, zrób krótki stretching.

Co jeść, żeby zapanować nad stresem?

Zajadasz stres czekoladkami albo żelkami? To błąd! Jeśli będziesz dobrze się odżywiać, pomożesz swojemu organizmowi walczyć ze stresem.

Zobacz, co pić i jeść, a czego unikać, aby lepiej radzić sobie ze stresem.

DOBRZE

Woda – picie wody pomoże Ci w zwalczeniu stresu. Gdy Twój organizm jest odwodniony, produkuje więcej kortyzolu (hormonu stresu).

Śniadanie – zaspałeś i spieszysz się do pracy, więc nie jesz śniadania? Narażasz swój organizm na stres.

Zdrowe przekąski – na stres w pracy przegryzasz paluszki albo biszkopty? Zamień je na owoce, warzywa i bakalie.

Zielona herbata – antyoksydanty wyłapią z Twojego ciała wolne rodniki odpowiedzialne za stres.

♦ ŹLE

Kawa i energy drinki – szczerze odpowiedz sobie na pytanie, czy nie pijesz więcej niż 2 kawy i energy drinków dziennie. Kofeina podnosi poziom stresu.

Alkohol – nie tylko niszczy wątrobę, ale zwiększa też reakcję stresową Twojego organizmu.

Co na stres? Znajdź swój sposób na relaks!

Zastanów się, które aktywności sprawiają, że nie myślisz o niczym. Gdy masz tzw. „pustą głowę”, Twój organizm najlepiej odpoczywa i zwalcza stres.

Weź kąpiel

To łatwa domowa metoda. Wykorzystaj odprężające rośliny np. lawendę lub melisę. Pomogą Ci walczyć ze stresem. Oto prosty przepis na lawendowe spa:

Zalej 2 litrami wrzątku 1/2 kubka lawendy oraz kubek soli do kąpieli. Parz pod przykryciem przez 15 minut. Odcedź napar i dodaj do kąpieli.

Co na stres? Sposoby na stresJak się nie stresować i opanować nerwy?

Nie tylko tryb życia ma wpływ na Twoje samopoczucie. Ważne jest też, jak radzić sobie ze stresem w konkretnych sytuacjach.

Jeśli z powodu stresu zdarzyło Ci się:

  • nie móc się skupić
  • krzyczeć
  • płakać
  • przeklinać
  • trzasnąć drzwiami
  • uderzyć ręką w stół lub rzucić przedmiotem

to znaczy, że nie radzisz sobie ze stresem.

Nie dramatyzuj

Zdarza Ci się widzieć przyszłość w czarnych barwach? Powtarzaj sobie, że to kwestia Twojego nastawienia. Postaraj się spojrzeć na sprawę obiektywnie. Dzięki temu, łatwiej Ci będzie odciąć emocje i poradzić sobie ze stresem.

Przykład sytuacji: „Nie wyrobię się z projektem dla szefa na czas.”

Jak się nie stresować?

Według prawa Parkinsona jeśli masz 10 godzin na zadanie, jesteś w stanie skończyć je w 10. Jeżeli masz 20 godzin, skończysz w 20.

Zamiast przejmować się i stresować się tym, że nie zdążysz, przygotuj plan i przejdź do realizacji. W chwilach kryzysu powtarzaj sobie: „Na pewno zdążę”.

Podsumowanie – Co na stres?

Wszystkie omówione sposoby na zmniejszenie stresu można stosować z powodzeniem w domu. Są niezawodne i sprawdzone – zdrowy styl życia to również właśnie te 5 składników. Oddychanie, medytacja, muzyka, woda i zdrowa dieta są ze sobą trwale złączone. Mają swych zwolenników od tysięcy lat.

Już dziś rozpocznij walkę ze swoim stresem! To proste!

O autorce

Milena Chorążewska - Bloggerka, pasjonatka zdrowego stylu życia. Założyła bloga, aby dzielić się swoją pasją. Jej 7 letnie doświadczenie w zakresie medycyny naturalnej pomaga jej rozwijać projekt Adelia.

Napisz komentarz