Zdrowe stopy

Zdrowe stopyZdrowe stopy, to zdrowe ciało. Mogą powodować problemy z kolanami, biodrami, a nawet bóle głowy. Wiedziałaś?

Niewielki ból pięty podczas chodzenia lub ucisk koślawego palucha z czasem może stać się nie do zniesienia. Co możesz zrobić z tym w domu, kiedy zaś powinnaś iść do lekarza – specjalisty? Jakie zabiegi Ci pomogą?

Haluksy i ostrogi piętowe często towarzyszą płaskostopiu. By zapobiec pogłębianiu się płaskostopia, warto nosić odpowiednie wkładki i ćwiczyć.

Płaskostopie i haluksy prędzej czy później odbiją się na kolanach, które będą boleć coraz bardziej. Z czasem wpłynie to niekorzystnie na biodra, miednicę i cały kręgosłup. Uwaga, może powodować bóle głowy.

Zdrowe stopy? HALUKS – koślawy paluch.

Gdy duży palec stopy staje się koślawy i odchyla się w bok, w kierunku pozostałych palców – po jego zewnętrznej stronie tworzy się uwypuklenie, które z czasem przybiera postać bolesnego guzka. Gdy deformacja się pogłębia, przednia część stopy przestaje mieścić się w bucie, stopa boli.

Za powstawanie haluksów odpowiadają przede wszystkim predyspozycje genetyczne. Problem narasta stopniowo. Od pojawienia si pierwszych objawów haluksów do ich zaawansowanej postaci upływa średnio 4,5 roku.

Co możesz zrobić sama?

Wybieraj buty wykonane z miękkiego materiału (najlepiej naturalnego), które mają szerokie, stabilne obcasy o wysokości 1-3 cm. Zapewniają bowiem stopie stabilne podparcie. Przednia część buta powinna być szeroka, by palce mogły się swobodnie poruszać. Buty powinny być o pół centymetra dłuższe od najdłuższego palca.

Przy haluksach polecane jest noszenie wkładek tzw. metatarsalnych lub peloty (ma kształt kropli) pod śródstopie. Zapewnią one odpowiednie rozłożenie obciążenia w przedniej części stopy, hamując powiększanie się haluksów. Odpowiednie wkładki można kupić gotowe lub zlecić wykonanie na miarę podologowi. Pomogą też separatory i kliny żelowe, silikonowe, które usuwa się między palce, by zapobiec ich zachodzeniu na siebie. Aparaty korekcyjne łagodzą ból i zapobiegają pogłębianiu się deformacji stopy.

Zdrowe stopyZdrowe stopy? Bolesne ostrogi.

Za ból pięty odpowiada stan zapalny tzw. rozcięgna podeszwowego. Jest to pasmo tkanki, które przypomina mocną taśmę rozpiętą na całej długości podeszwy stopy – od pięty do palców. Łatwo ulega przeciążeniom i mikro urazom, np. wskutek chodzenia w niewygodnym obuwiu, podczas długiego stania czy intensywnego uprawiania sportów obciążających stopy (np. biegania). Pod kością piętową gromadzą się złogi wapienne. Z nich stopniowo tworzy się haczykowata wyrośl kostna, czyli tzw. ostroga piętowa.

W łagodzeniu bólu i zahamowaniu postępu choroby pomagają zabiegu nieoperacyjne, np. ostrzykiwanie czynnikami wzrostu. Do bolącego rozcięgna wstrzykiwane są białka produkowane przez pyłki krwi pozyskiwane z krwi pacjenta, tzw. czynniki wzrostu. Likwidują stan zapalny i ból, pobudzają do regeneracji uszkodzone tkanki. Pomoże też krioterapia miejscowa: stopa jest schładzana ciekłym azotem (-100ºC do -180ºC) – to łagodzi ból i stan zapalny. Dobre rezultaty przynosi też jonoforeza. Skórę smaruje się lekiem przeciwbólowym i przeciwzapalnym, po czym podaje prąd stały, który ułatwia wchłanianie leku w chorą tkankę. Pomoże tylko seria zabiegów.

Leczenie operacyjne ostrogi piętowej polega na usunięciu wyrośli kostnej lub częściowym podcięciu rozcięgna podeszwowego w okolicy guza piętowego.

⇔Pomocne ćwiczenia i masaże na bolesne dolegliwości stóp

Ćwiczenia na OSTROGI:

  1. Weź plastikową butelkę (0,3l lub 0,5l) i wypełnij ją zimną wodą. Przetaczaj butelkę po podłodze chorą stopą 5 minut, Schłodzenie butelki sprawi, że jej rolowanie będzie też przeciwbólowym masażem.
  2. Usiądź na krześle, stopę z ostrogą połóż na przeciwległym kolanie. Jedną ręką chwyć za chorą piętę, drugą odciągaj palce stóp w kierunku piszczela. Takie rozciąganie stopy utrzymuj 10 sekund, powtórz 10 razy.
  3. Usiądź, unieś lekko nogę do góry. Napnij łydkę i ściągnij palce. Następnie przez 3 minuty kreśl w powietrzu litery, słowa lub figury geometryczne.

Ćwiczenia na HALUKSY:

  • Spaceruj po pokoju, wspinając się wysoko na placach, a następnie na piętach.
  • Chwyć duży i mały palec stopy oraz rozciągaj w przeciwnym kierunku na zewnątrz, aż poczujesz lekki ból. Wytrzymaj 5 sekund, powtórz 10 razy.
  • Na obolałe haluksy zastosuj Kolagen Graphite –> www.kolagen.pl/k3,colway-kolagen-graphite.html

O autorce

Milena Chorążewska - Bloggerka, pasjonatka zdrowego stylu życia. Założyła bloga, aby dzielić się swoją pasją. Jej 7 letnie doświadczenie w zakresie medycyny naturalnej pomaga jej rozwijać projekt Adelia.

Napisz komentarz