fbpx

Do czego prowadzi siedzący tryb życia?

siedzący tryb życiaSiedzący tryb życia zwiększa ryzyko wielu chorób skracających życie, w tym chorób układu krążenia, nowotworów, cukrzycy. Wciąż ponad połowa Polaków nie ćwiczy wcale.

Z sondażu Eurobarometru wynika, że jedynie 5% Polaków rusza się regularnie, 23% robi to z pewną regularnością (tj. średnio raz w tygodniu), 18%. czasami, a 54% nie rusza się wcale.

Do czego prowadzi siedzący tryb życia?

Zwyrodnienia dolnego odcinka kręgosłupa

Spowodowane są niezwykle dużym naciskiem na kręgosłup, jaki powstaje podczas pozycji siedzącej.

Zaburzenia przepływu krwi

Nacisk na tkanki podudzia powoduje zmniejszenie objętości naczyń krwionośnych, co prowadzi do nieprawidłowości przepływu krwi. Pierwszym objawem może być mrowienie, pobolewanie lub tzw. niespokojne nogi.

Żylaki

U osób, które częściej narażają swój układ krążenia na przeciążenie i niedotlenienie; a jednocześnie mają odziedziczone skłonności do żylaków – bardzo szybko zauważyć mogą zmiany. Początkowymi objawami, które powinny nas zaniepokoić mogą być gęsto pojawiające się pajączki.

Bóle krzyża

Wynikają z mocnego obciążenia kręgosłupa i ciśnienia, jakie powstaje pomiędzy kręgami. Zaokrąglone plecy; wysunięte do przodu barki; wystające łopatki i przygarbiona szyja – po tym często można rozpoznać osobę; która zachowuje nieprawidłową postawę w czasie siedzenia.

Cellulit

To tłuszcz znajdujący się pod skórą, jak również uwięziony w tkance włóknistej zawieszonej pomiędzy warstwami skóry. Przyczyną jego powstania, uaktywnienia lub pogorszenia stanu są zaburzenia krążenia krwi i limfy.

Otyłość

Siedzący tryb życia często wiąże się z brakiem aktywności fizycznej, a stąd już prosta droga do otyłości i nadwagi. Permanentny brak ruchu może prowadzić do otyłości oraz wielu chorób.

Badania naukowe dowodzą, że osoby otyłe spędzają w ciągu dnia średnio dwa razy więcej czasu w pozycji siedzącej… Niż osoby o prawidłowej masie ciała.

Zaparcia

Osłabienie mięśni brzucha spowodowane nieprawidłową pozycją siedzącą. Nacisk na jamę brzuszną pogarsza perystaltykę jelit. Dodatkowo brak ruchu powoduje towarzyszącą zaparciu niestrawność; zgagę czy dyskomfort w żołądku a także uczucie pełności.

Hemoroidy

Stały ucisk okolic odbytu sprawia, że krążenie krwi jest zaburzone i mogą tworzyć się żylaki powodujące w późniejszym czasie przykre dolegliwości.

Jak zmienić siedzący tryb życia??

NAJWAŻNIEJSZY JEST PIERWSZY KROK!

Staraj się w każdej godzinie na co najmniej 5-10 min wstać i po prostu coś robić – zaparzyć kawę, herbatę, przewietrzyć się, czy rozciągnąć.

Rozmawiasz przez telefon? Pospaceruj przez ten czas.

Dojeżdżasz do pracy samochodem? Nie szukaj miejsca pod drzwiami wejściowymi, tylko zaparkuj dalej i pokonaj kawałek pieszo.

Jeśli dojeżdżasz autobusem? Wysiądź przystanek wcześniej.

Codziennie czekasz na windę? Zamień ją na schody i zainstaluj aplikację w telefonie, która będzie Ci sprawdzać liczbę kroków wykonywanych w ciągu dnia. Absolutne minimum to 5000-10000 kroków dziennie.

Kiedy mamy największe korzyści?

Największe korzyści uzyskuje się dla początkujących, z umiarkowanej – tlenowej, wytrzymałościowej i co ważne regularnej aktywności fizycznej, przez 30-90 minut dziennie. Spacery, marszobiegi, bieganie, rower, pływanie. Uznaje się 30 minut to minimum codziennej aktywność. Można ją wydłużyć do 90 minut. Z czasem sprawia nam ona przyjemność.

Celem „diety” powinno być zawsze właściwe odżywienie naszego organizmu, zapewnienie mu wszystkich niezbędnych składników i elementów do właściwego funkcjonowania, produkcji hormonów, pracy układu nerwowego, mięśniowego i każdego innego. Celem jest zawsze trwała zmiana nawyków żywieniowych na lepsze.

Nie siedź bezczynnie, działaj!

Nasze ciało ma tak samo swoje potrzeby, jak nasz umysł. Narażając je na nienaturalną pozycję podczas siedzenia, wyrządzamy sobie wiele krzywdy. Najbardziej cierpi nasz kręgosłup, a przede wszystkim jego dolna część oraz kark. Jeżeli krzesło jest niedostosowane do naszych potrzeb, nadmiernie obciążamy kręgosłup. Jednocześnie pozycja siedząca i brak ruchu powoduje napięcie naszych mięśni. Jedna pozycja, w której praktycznie „zastygamy” na 8 godzin powoduje często odrętwienia, a niekiedy nawet problemy z poruszaniem się.

Prawa pracownika

Jako pracownik, który wykonuje swoją pracę w pozycji siedzącej, masz prawo ubiegać się o krzesło, odpowiednie przystosowane do specyfiki Twojego zawodu. Każdy jest innej budowy ciała, dlatego powinno ono być dobierane indywidualnie do osoby i jej rozmiarów. Obecnie prawie każde krzesło ma możliwość regulacji.

Przed rozpoczęciem pracy, nie zapomnij o wyregulowaniu jego odpowiednich proporcji. Pracując w pozycji siedzącej, spędzasz na krześle 10 lat. Nie pozwól, żeby Twoje zdrowie cierpiało kosztem wykonywanego przez Ciebie zawodu. Dobrze?

Rozgranicz życie prywatne od zawodowego, a w wolnych chwilach zastąp wygodną kanapę czy fotel rowerem, rolkami czy zwykłym spacerem.

Bóle pleców ? To dopiero początek…

Narodowy Instytut Zdrowia donosi, że bóle pleców miało, ma lub będzie mieć 80% ludzi i jest to najpowszechniejsza przyczyna niezdolności do pracy w skali świata.

W samych Stanach Zjednoczonych wydaje się niemal miliard dolarów rocznie na leczenie bólu pleców. Pracodawcy ponoszą koszty rzędu 20 mld dolarów rocznie z powodu samego zespołu cieśni nadgarstka. Koszty pośrednie są jeszcze wyższe, gdy doliczymy urlopy zdrowotne i obniżenie produktywności.

A te sumy to jedynie wierzchołek góry lodowej tego, co wydajemy na ratowanie naszych cierpiących – z powodu siedzącego trybu życia ciał.

Siedzisz? Chorujesz!

Siedzenie jest gorsze niż palenie, zabija więcej ludzi niż HIV i jest bardziej niebezpieczne niż skoki na spadochronie.

Lista dolegliwości i chorób spowodowanych długotrwałym siedzeniem przy biurku jest długa: bóle kręgosłupa, szyi, drętwienie i mrowienie kończyn, problemy z oddychaniem, żylaki, zespół Costena, otyłość, a nawet nowotwory.

Jak wynika z badań przeprowadzonych na Loughborough University i University of Leicester, w przypadku osób, które prowadzą siedzący tryb życia, prawdopodobieństwo zachorowania na cukrzycę zwiększa się o 112% i 147%w przypadku chorób serca. Według American Journal of Preventive Medicine, 6 godzin spędzonych bez ruchu przed komputerem, ma to taki sam wpływ na organizm, jak wypalanie paczki papierosów.

Co zatem zrobić, by siedzący tryb życia nam nie zaszkodził?

Badania potwierdzają! Siedzący tryb życia powoduje starzenie się komórek!

Badanie przeprowadzone przez naukowców z University of California w San Diego dowiodło, że u ludzi, którzy prowadzą siedzący tryb życia następuje szybsze starzenie się komórek. Innymi słowy, mają oni wyższy wiek biologiczny niż Ci, którzy na co dzień dbają o właściwą ilość ruchu.

Eksperci zalecają, by wprowadzić aktywność fizyczną do codziennej rutyny, zwłaszcza, jeśli mamy siedzącą pracę. Badacze z University of Ot-ago doszli do wniosku, że już 2-minutowy spacer… Co 30 minut oraz 30-minutowy spacer po wielu godzinach spędzonych na siedzeniu – np. za biurkiem – mogą pomóc obniżyć poziom trójglicerydów odpowiadających za rozwój miażdżycy.

Warto też przynajmniej kilka razy w tygodniu poświęcić czas na dodatkową, nieco bardziej intensywną aktywność: bieganie, rower, spacer. Jak pokazują liczne badania naukowe; ponieważ sport to doskonałe narzędzie w zapobieganiu otyłości; cukrzycy i wielu innych chorób – w tym depresji.

Gotowa do zmian? Gotowa, by wstać?

O autorce

Milena Chorążewska - Bloggerka, pasjonatka zdrowego stylu życia. Założyła bloga, aby dzielić się swoją pasją. Jej 7 letnie doświadczenie w zakresie medycyny naturalnej pomaga jej rozwijać projekt Adelia.

Napisz komentarz