fbpx

Problem z pamięcią

pamięciąJedni przeczytają raz ciąg trzydziestu cyfr i są w stanie odtworzyć go z pamięci. Inni mają problemy, żeby zapamiętać czterocyfrowy pin karty kredytowej. Co robić, by lepiej zapamiętywać, jak występują problemy z pamięcią?

Siedzibą naszej pamięci jest hipokamp – narząd w kształcie konika morskiego, mieszczący się w centralnej części mózgu. Tutaj magazynowane są  docierające do nas informacje. Jedne zapamiętujemy na krótko, inne przechowujemy nawet przez całe życie i gdy są na potrzebne, z łatwością po nie sięgamy.

To czego nauczyliśmy się w ciągu dnia, zostaje utrwalone w naszej pamięci podczas snu.

Naukowcy wyliczyli, że przeciętny człowiek jest w stanie zmagazynować około miliona informacji. A ten, obdarzony pamięcią nadzwyczajną – nawet 10 razy tyle!! Ale naukowcy wiedzą też, że pamięć można „podkręcić”.

Podpowiem, dziś, jak to zrobić,
ale najpierw spróbuj ocenić swoje możliwości i zrób poniższy test!

TEST

Sprawdź swoją pamięć. Przeczytaj poniższe zadania, stawiając przy nich odpowiednią cyfrę.

0 pkt. – nigdy, 1 pkt. – rzadko, 2 pkt. – czasami, 3 pkt. – często, 4 pkt. – bardzo często.

  • Tracę orientację nawet w znanych mi miejscach. – 0, 1, 2, 3, 4 pkt.
  • Zapominam, gdzie położyłam np. klucze, komórkę, torebkę. – 0, 1, 2, 3, 4 pkt.
  • Nie mogę sobie przypomnieć ważnych dat historycznych, których uczyłam się w szkole. – 0, 1, 2, 3, 4 pkt.
  • Mam kłopoty z przyswajaniem nowych wiadomości, np. instrukcji obsługi drukarki cyfrowej. – 0, 1, 2, 3, 4 pkt.
  • Zapominam o terminowych zajęciach, np. o odebraniu rzeczy z pralni. – 0, 1, 2, 3, 4 pkt.
  • Z trudnością zapamiętuję nazwiska osób poznanych przed chwilą. – 0, 1, 2, 3, 4 pkt.
  • Pytam o te same sprawy, np. w czasie jednej rozmowy. – 0, 1, 2, 3, 4 pkt.
  • Często nie umiem sobie przypomnieć, co robiłam tydzień temu o tej samej porze. – 0, 1, 2, 3, 4 pkt.
  • Dość często wracam, by sprawdzić, np. czy wyłączyłam gaz, żelazko, prostownicę do włosów. – 0, 1, 2, 3, 4 pkt.
  • Muszę zapisywać w podręcznym kalendarzu, co mam do zrobienia, bo inaczej zapominam, np. że jestem z kimś umówiona. – 0, 1, 2, 3, 4 pkt.
  • Jesli nie zrobię czegoś natychmiast (np. odpowiedź na list, e-mail, zaproszenie), zapominam o tym. – 0, 1, 2, 3, 4 pkt.

Wyniki testu

0-16 pkt – Twoja pamięć funkcjonuje bez zarzutu. Ale trening czyni mistrza, a więc wytężaj umysł, rozwiązuj testy, krzyżówki, szarady, graj w szachy, ucz się tekstów, zapamiętuj np. numery telefonów.

17-35 pkt – Pamięć czasem płata Ci figle. Być może wystarczy jej trening – 2 razy w tygodniu. A ponadto zmiana diety i trybu życia, to też klucz do sukcesu.

36 i więcej punktów – Masz kłopoty z koncentracją i pamięcią. Jeśli nie pomogą Ci proste ćwiczenia, zmiana diety, relaks i dotlenienie – powinnaś skonsultować się z lekarzem.

DOTLENIAJ SZARE KOMÓRKI, BY USUNĄĆ PROBLEM Z PAMIĘCIĄ

Jak najwięcej czasy spędzaj w ruchu, na świeżym powietrzu. Ponadto wykonuj ćwiczenia oddechowe.

  • Stań prosto i skrzyżuj ręce na piersiach. Powoli rozsuwaj ręce na boki i jednocześnie nabieraj powietrza w płuca. Wraz z wydechem krzyżuj ręce na piersiach.
  • Zamknij oczy i wyciąga wciągaj powoli powietrze nosem. Zatrzymaj je na chwilę w płucach, licząc do dziesięciu. Potem wypuść powoli powietrze i solidnie ziewnij.

KOJARZ I POWTARZAJ

Jak się okazuje, najszybciej zapamiętujemy dzięki prostym skojarzeniom.

  • W jaki sposób zapamiętywać np. pin do karty kredytowej? Wystarczy ponumerować poszczególne części swojego ciała.

Palce stóp (1), kolano (2), udo (3), biodra (4), talia (5), piersi (6), ramiona (7), szyja (8), czoło (9).
Załóżmy, że numer pin to 1942.
A historyjka do zapamiętania może brzmieć tak: wspinam się na palce (1), uderzam się w czoło (9) i upadam boleśnie, tłukąc przy tym biodro (4) i kolano (2).

  • By zapamiętać imię i nazwisko świeżo poznanej osoby, wystarczy ułożyć ciąg skojarzeniowy. Jeśli ta osoba nazywa się, np. Ewa Skowrońska, wystarczy zapamiętać, że to pierwsza na świecie kobieta (Ewa), która lubi słuchać śpiewu skowronków (Skowrońska).
  • Pamiętaj też, by nowe wyrazy, formuły, ciągi cyfr – powtarzać sobie jak najczęściej. W ciągu pierwszej doby masz je powtórzyć co najmniej trzykrotnie. Jeśli chcesz, aby na dłużej pozostały w Twojej pamięci, przez pierwsze 3 dni powtarzaj je co najmniej 6 razy i koniecznie przypomnij je sobie przed zaśnięciem.

GIMNASTYKUJ UMYSŁ

Oto kilka pomysłów. To proste ćwiczenia mogą stać się przyjemną zabawą.

  • Mózg lubi niespodzianki, bo zmuszają go do intensywniejszej pracy. Jeśli więc, np. stale otwierasz drzwi prawą ręką, czasem otwórz je lewą. Wchodź lub  schodź po schodach tyłem.
  • Rozwiązuj krzyżówki, rebusy, łamigłówki.
  • Ucz się na pamięć, np. wierszy, tekstów piosenek, słówek z języka obecnego.
  • Wykonuj ćwiczenia nierozszerzające pamięć, np. napisz na kartce 7 czasowników zaczynających się od przedrostka „przed” – przedramię, przedwcześnie, przedpołudnie itd. Zasłoń kartkę i odtwórz wyrazy kolejno z pamięci. Stopniowo zwiększaj liczbę słów, które masz zapamiętać.
  • Zapisz co najmniej 10 rzeczowników, np. sad, dziadek, szpak, miotła… Potem ułóż historyjkę, wykorzystując owe wyrazy, np. w sadzie rosły czereśnie. Niestety, ich amatorami były też szpaki. le dziadek znalazł na nie sposób. To była miotła… Po ułożeniu historyjki sprawdź, czy wykorzystałaś wszystkie zapisane wcześniej na kartce rzeczowniki.

STOSUJ DIETĘ EINSTEINA, JAK ODCZUWASZ PROBLEM Z PAMIĘCIĄ

Działanie mózgu zależy od pożywienia, który go karmisz.

  • W Twojej diecie nie może zabraknąć węglowodanów złożonych. Znajdziesz je w pełnoziarnistym pieczywie i makaronach.
  • Musisz jeść dużo witamin, szczególnie A, C i E (ich najlepsze źródło to warzywa i owoce). Niezbędne minerały – magnez, wapń, cynk – znajdziesz w fasoli, pestkach dyni, mięsie z indyka, jabłkach, gruszkach, brzoskwiniach, orzechach, brokułach, owocach morza.
  • Nie zapominaj o nienasyconych kwasach tłuszczowych (ryby morskie, siemię lniane, olej rzepakowy, lniany, sojowy, orzechy) i w produktach zawierających lecytynę (soja, jaja, kukurydza, kiełki pszenicy, rzeżucha).
  • Źródło białka to mleko, sery, rośliny strączkowe, chude mięso.
  • Warto też sięgnąć po suplementy diety, np. zawierające miłorząb japoński (gingko biloba).

O autorce

Milena Chorążewska - Bloggerka, pasjonatka zdrowego stylu życia. Założyła bloga, aby dzielić się swoją pasją. Jej 7 letnie doświadczenie w zakresie medycyny naturalnej pomaga jej rozwijać projekt Adelia.

1 Komentarz

  • Sławka Kartynkowska
    Posted 0 12:06 0Polubienia

    Może rozwiązywać krzyzowki też. Tak moiwki mi ridxce jak byłem chłopcem ze tak ćwiczymy pamięć.

Napisz komentarz