fbpx

Kilka sposobów na zszargane nerwy

Kobieta, Biblioteka, Książki, BadanieZioła przychodzą z pomocą w przypadku długotrwałego stresu i zszarganych nerwów. Nie nadają się jednak do leczenia silnych stanów lękowych. Są jednak doskonałym rozwiązaniem dla osób, które łatwo się denerwują, żyją w ciągłym stresie, czy mają problemy z zasypianiem. Można po nie sięgać bez obaw, że uzależnią, czy przeszkodzą w wykonywaniu codziennych obowiązków. Działają łagodnie, ale… jednocześnie są bardzo skuteczne. Trzeba jednak zażywać te zioła regularnie, najlepiej przynajmniej cztery tygodnie.

Arcydzięgiel

To roślina zwana także litworem. W celach leczniczych wykorzystuje się jej korzenie i owoce. Działają one uspokajająco na układ nerwowy, ograniczając występowanie migren i zaburzeń nerwowych. Przy okazji skutecznie łagodzą skurcze przewodu pokarmowego i przyspieszają procesy trawienne.

Berberys

To krzew ozdobny o jadalnych owocach bogatych w cukry, karotenoidy, garbniki, kwasy organiczne oraz sporą ilość witaminy C. Skutecznie dodają energii do działania i pobudzają układ nerwowy.

Chmiel

Chmiel to roślina wykorzystywana nie tylko do produkcji piwa. Posiada wiele cennych właściwości, dlatego ma duże znaczenie również w ziołolecznictwie.  Szyszki chmielowe i gruczoły wydzielnicze chmielu działają uspokajająco i nasennie. Chmiel utrudnia ponadto przenoszenie bodźców do układu nerwowego, wycisza i uspokaja. Sprawdza się przy problemach z zasypianiem.

Czarny Bez

To krzew pospolity, który wytwarza charakterystyczne owoce. Działają one odtruwająco i przeciwbólowo na organizm. Zawierają sporo witaminy C i B, a więc poprawiają wytrzymałość na zmęczenie i wzmacniają funkcjonowanie systemu nerwowego. Skutecznie chronią przed infekcjami i chorobami różnego rodzaju.

Dziurawiec

To zioło, które spotkać można na wielu łąkach. Jest bogate w ksantony i flawonoidy. Działa silnie rozkurczowo. Wyciągi z dziurawca z dodatkiem alkoholu posiadają właściwości przeciwdepresyjne. Trzeba jednak pamiętać, że zioło to zwiększa wrażliwość na światło. Dlatego podczas jego stosowania należy zrezygnować z solarium czy bezpośredniej ekspozycji na słońce.

Głóg

Owoce i kwiaty głogu zawierają substancje garbnikowe, flawonoidy i fitosteryny. Skutecznie normalizują prace serca i zwiększają siłę jego skurczów. Wyciągi alkoholowe z głogu mają działanie uspokajające. Stosować je można w stanach silnego zdenerwowania.

Magnolia

To krzew znany przede wszystkim z pięknych kwiatów. Tymczasem magnolia ma też właściwości lecznicze. Zawdzięcza to dwóch związkom pozyskiwanym z jej kory. Honokil i manolol działają przeciwlękowo i uspokajająco, a przy okazji ułatwiają zasypianie. Magnolia posiada także właściwości antydepresyjne i sprawdza się w stanach spadku nastroju.

Waleriana

Kozłek lekarski, a więc popularna waleriana to chyba najpopularniejsza roślina o działaniu uspokajającym. Wszystko to za sprawą olejku eterycznego i irydoid o charakterze estrów. Obniżają one aktywność ośrodkowego układu nerwowego i powodują zmniejszenie napięcia. Przyczyniają się do osiągnięcia stanu odprężenia i ułatwiają zasypianie.

Pospolite rośliny lecznicze

Wiele roślin leczniczych działających antystresowo możemy znaleźć praktycznie wszędzie. Przykładem może być przede wszystkim kozłek lekarski, potocznie zwany walerianą. Surowcem wykorzystywanym w lecznictwie jest korzeń waleriany. Kozłka lekarskiego możemy spotkać na terenach wilgotnych. Za jego działanie uspokajające odpowiedzialne są głównie składniki olejku eterycznego, jakimi są walepotriaty oraz wolny kwas walerianowy. Najskuteczniej działają wyciągi alkoholowe z kłączy kozłka na bazie alkoholu.

Inną znaną rośliną uspokajającą jest melisa, inaczej zwana rojownikiem. Surowcem leczniczym są liście melisy, które po roztarciu w ręce dają intensywny cytrynowy zapach. Ze względu na to stosowana jest często jako przyprawa. Działa kojąco na układ nerwowy. Jej główne zastosowanie to leczenie trudności z zasypianiem, stanów pobudzenia, neurastenii, biegunek lub bólów przewodu pokarmowego na tle nerwicowym.

Inne rośliny łagodzące stresy

Do roślin o działaniu uspokajającym, które naturalnie nie występują w Polsce, możemy zaliczyć: miłorząb japoński, berberys, pomarańczę gorzką. Miłorząb japoński wzmacnia nie tylko układ nerwowy, ale również układ krwionośny. Zwiększa przepływ krwi przez naczynia obwodowe, a to z kolei poprawia ukrwienie mózgu, korzystnie wpływa na nastrój oraz koncentrację. Pomarańcza gorzka wykazuje kilka funkcji, w tym uspokajającą. Wykorzystywane są skórka pomarańczy oraz kwiaty. Swoje działanie zawdzięcza głównie olejkowi eterycznemu, substancjom goryczkowym oraz flawonoidom. Wykazuje także pewne działania nasenne. Guarana natomiast to pnącze rosnące w Ameryce Południowej. Zawiera ponad trzy razy więcej kofeiny niż owoce kakaowca, poza tym kofeina z guarany jest łatwiej przyswajana przez organizm. Dostępna jest w postaci kapsułek doustnych lub herbatek. Oprócz tego, iż działa pobudzająco na układ nerwowy, poprawia również samopoczucie.

Herbaty na stres

Herbata Ziołowa, Zioła, Trójnik, MiętaTempo życia i towarzyszący jemu stres, mogą negatywnie oddziaływać na funkcjonowanie poszczególnych układów organizmu. Dlatego, aby zapewnić mu równowagę, warto zaopatrzyć się w zioła na nerwy i stres, które pomogą się wyciszyć.

Herbata na uspokojenie zawiera w sobie cenne składniki, takie jak melisa, chmiel czy głóg, które koją nerwy i łagodzą napięcia. W naszym asortymencie znajdą Państwo także zioła na ból głowy (migrenę) czy nerwicę, które pomogą się zrelaksować.

Często powodem wahań nastroju, bólu głowy czy nerwowości, może być niedobór minerałów, a w szczególności magnezu. Pomocna może okazać się sól magnezowa, z której przygotowuje się kąpiel. Minerał przedostaje się do krwiobiegu przez skórę, omijając układ pokarmowy, co czyni go bezpiecznym i skutecznym sposobem na uspokojenie i uzupełnienie niedoborów.

O autorce

Milena Chorążewska - Bloggerka, pasjonatka zdrowego stylu życia. Założyła bloga, aby dzielić się swoją pasją. Jej 7 letnie doświadczenie w zakresie medycyny naturalnej pomaga jej rozwijać projekt Adelia.

Leave a Reply