fbpx

Wpływ sportu na zdrowie

Bycie aktywnym i uprawianie różnego rodzaju sportu sprawia, że organizm potrzebuje o wiele więcej składników odżywczych. Poza tym po każdym wysiłku musi się on także

sportuBycie aktywnym i uprawianie różnego rodzaju sportu sprawia, że organizm potrzebuje o wiele więcej składników odżywczych. Poza tym po każdym wysiłku musi się on także regenerować, dlatego należy dostarczać mu odpowiednich substancji. Oczywiście dieta każdej osoby aktywnej, powinna być dobrze zbilansowana i przede wszystkim urozmaicona. Warto zatem spożywać owoce, dużo warzyw, ale także i zioła. Mogłoby nam się wydawać, że zioła oczywiście warto pić, ale nie mają one zbyt dużego wpływu na jakość naszych treningów czy też na naszą siłę podczas nich. Tymczasem okazuje się, że jest zupełnie inaczej.

Po jakie zioła zatem sięgać?

Oczywiście wszystko zależy konkretnie od tego, jakie chcemy uzyskać efekty. Jeśli zależy nam na ogólnym wzmocnieniu organizmu, poleca się spożywanie popularnego obecnie czystka, babki lancetowatej czy też lebiodka. Innymi ziołami wpływającymi pozytywnie na wzmocnienie organizmu są: kminek zwyczajny, iście mniszka lekarskiego, liście jeżyny czy też liście poziomki. Obecnie zioła są bardzo popularne, dlatego też nie ma żadnego problemu z ich nabyciem. Czasem nawet nie zdajemy sobie sprawy z tego, że jakieś zioła rosną w naszym ogrodzie i nazywamy je chwastami. Czasem warto sprawdzić ich wygląd i poszukać ich w okolicy. Wówczas można samodzielnie je przesuszyć czy też robić sobie z nich napary, przy okazji oszczędzając nieco.

Osoby uprawiające sport, chcą także czuć się dobrze

Dlatego też niezwykle ważne jest odtruwanie organizmu i usuwanie z niego wszelkich toksyn. Obecnie pożywienie jest bardzo przetworzone i czasem spożywając nawet zupełnie standardowe produkty, do naszych organizmów trafiają różnego rodzaju niepożądane substancje oraz nawet i kawałki plastiku! Jakie zioła pomagają usuwać toksyny? W tym przypadku warto zwrócić uwagę na ziele krwawnika pospolitego, na mniszek lekarski, kurdybanek czy też ziele dziurawca.

Każdy sportowiec chce cieszyć się wzmocnioną odpornością

Gdy odporność jest słaba, wówczas jest się bardziej podatnym na różnego rodzaju choroby. Poza tym bardzo często przy słabej odporności dochodzi do urazów, które wynikają z osłabienia organizmu. Wiele ziół działa natomiast bardzo pozytywnie w tej kwestii, gwarantując odporność na najwyższym poziomie. Tutaj warto zwrócić uwagę na zioła typu: wiesiołek. nasiona marchwi, nawłoć czy też ziele dziurawca.

U sportowca niezwykle ważny jest także układ krążenia i stan serca. Trzeba przyznać, że ćwiczenia niekiedy dość mocno potrafią nadwyrężyć serce, dlatego też trzeba podchodzić do nich przede wszystkim z głową. Warto również pić różnego rodzaju zioła i włączać je do swojej diety, które mogą nam w tej kwestii pomóc. Tutaj można wymienić zioła takie jak: kwiat oraz owoc głogu dwuszyjkowego, liście czarnej porzeczki, kwiat bzu czarnego, liście jarzębiny czy też ziele krwawnika pospolitego.

Wiele ziół ma różne działanie, niekiedy bardzo kompleksowe, działające na różne elementy naszego organizmu. Bez wątpienia każda osoba aktywna fizycznie, ale nie tylko, powinna włączyć je do swojej codziennej diety.

10 przykazań sportowca
– fakty i mity –

Skuteczny zawodnik to zdrowy zawodnik. Osłabiony organizm, zmagający się z niedoborami witamin oraz mikroelementów, narażony na powtarzające się kontuzje oraz obarczony przewlekłym stresem i presją najbliższego otoczenia nie jest w stanie prawidłowo funkcjonować. Aby temu przeciwdziałać warto poznać 10 najważniejszych zasad, którymi powinny kierować się wszystkie osoby zawodowo zajmujące się sportem.

  1. Lepiej zapobiegać, niż leczyć

FAKT

Każdy sportowiec powinien wykonywać regularne badania profilaktyczne, które pozwolą na szybką interwencję lekarską w przypadku odnotowania jakichkolwiek nieprawidłowości. Ponadto osoby zawodowo uprawiające sport powinny wiedzieć, że w przypadku zaobserwowania u siebie jakichkolwiek  niepokojących zmian lub dolegliwości bólowych powinny niezwłocznie udać się na konsultację lekarską.

 

  1. Treningów ogólnorozwojowych nie wolno skracać

FAKT

Trening ogólnorozwojowy, mający na celu odpowiedni rozwój mięśni, poprawę kondycji mięśni i stawów oraz podnoszący wydolność organizmu jest niezwykle ważny dla zawodników. Nie należy zatem ulegać pokusie jego skrócenia lub co gorsze wyeliminowania go z planu dnia.

  1. Zawodowi sportowcy nie muszą nosić ochraniaczy

MIT

Istnieje kilka rodzai sportu, które wymagają od zawodników używania odpowiednich ochraniaczy mających za zadanie zabezpieczenie ciała przed ewentualnymi złamaniami lub obiciami. W przypadku sportów walki i sportów kontaktowych noszenie osłon na twarzy, szyi, głowie oraz dużych stawach jest konieczne i nie należy o tym zapominać.

  1. Należy nosić odpowiednie obuwie i strój sportowy

FAKT

Używanie odpowiedniego dla danej dyscypliny sportowej obuwia oraz stroju to podstawa efektywnych i bezpiecznych treningów. Należy postawić na materiały dobrej jakości, przewiewne oraz umożliwiające wykonywanie nieskrępowanych ruchów. Nic tak bowiem nie utrudnia treningu jak niemożność skupienia się na niczym innym, jak niewygodne buty lub niedopasowany strój podczas uprawiania sportu.

  1. Podczas uprawiania sportu wodę należy pić, aby ugasić pragnienie

MIT

Każdy sportowiec powinien wiedzieć, że o odpowiednie nawilżenie organizmu należy dbać przez całą dobę, a nie jedynie podczas treningu. Absolutnym minimum jest wypijanie w ciągu dnia 2-3 litrów wody, a także uzupełnianie płynów przed treningiem, w trakcie oraz po jego zakończeniu. Dbałość o utrzymanie odpowiedniego nawodnienia ciała pomoże w polepszeniu kondycji i wydolności organizmu.

  1. Każdą kontuzję należy cierpliwie wyleczyć do końca

FAKT

Pokusa szybkiego wznowienia treningów po przebytej kontuzji w przypadku zawodowych sportowców jest naprawdę ogromna. W momencie, kiedy dany zawodnik zostaje przymusowo „wysłany do łóżka”, jego rywale trenują w pocie czoła i poprawiają swoją sprawność fizyczną. Nie warto jednak za wszelką cenę przyśpieszać rekonwalescencję. Każda kontuzja potrzebuje czasu na wyleczenie, a nierozważne przyśpieszenie daty powrotu do treningów może grozić ryzykiem znacznie poważniejszych problemów zdrowotnych.

  1. Zawodowy nie muszą znać dobrze możliwości swojego organizmu

MIT

Poznanie swojego ciała oraz jego możliwości jest podstawą sportowej rywalizacji. Wyłącznie osoby, które potrafią rozpoznać u siebie ryzyko wystąpienia kontuzji lub spadek formy mogą w porę podjąć odpowiednie działanie.

  1. Liczba posiłków w ciągu dnia ma znaczenie

FAKT

Nie tylko rodzaj jedzenia w przypadku sportowców ma znaczenie. Równie ważna jest również liczba posiłków spożywanych w ciągu dnia. Zaleca się, aby zawodnicy zjadali minimum 5 posiłków w odstępach 3-godzinnych. Ponadto nie wolno również zapominać o posiłku przed oraz po treningu. W razie jakichkolwiek wątpliwości należy zasięgnąć porady dietetyka.

  1. Fast food raz na jakiś czas nie zaszkodzi

MIT

Każda przetworzona żywność jest szkodliwa dla naszego zdrowia. W przypadku osób zawodowo zajmujących się sportem, stosowanie się do odpowiedniej diety jest niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu i sprostania wzmożonemu wysiłkowi fizycznemu. Nawet sporadyczne „grzeszki” mogą doprowadzić do pogorszenia wydolności organizmu.

  1. Warto leczyć się wyłącznie u wykwalifikowanych lekarzy

FAKT

Odpowiednie opieka lekarska w przypadku sportowców ma bardzo duże znaczenie. To od lekarza zależy bowiem rodzaj podjętego leczenia, zastosowanie danych środków farmakologicznych czy inne zalecenia, które mają na celu wyleczenie zawodnika. Jedynie wyspecjalizowany i doświadczony lekarz jest w stanie skutecznie postawić sportowca na nogi i umożliwić mu szybki powrót do sportu.

O autorce

Milena Chorążewska - Bloggerka, pasjonatka zdrowego stylu życia. Założyła bloga, aby dzielić się swoją pasją. Jej 7 letnie doświadczenie w zakresie medycyny naturalnej pomaga jej rozwijać projekt Adelia.

Napisz komentarz