Jak reagować na stres? Jak się rozluźniać?

Stres to uczucie, które wprost paraliżuje nasze życie. ŻyjemPodobny obrazy tak szybko, że codziennie dotykają nas sytuacje stresowe. Można powiedzieć, że jesteśmy na niego narażeni bezustannie i wszędzie. Musimy zaakceptować, że sytuacje i rzeczy, które będą w nas generować stres i działać na nas stresogennie nie wyeliminujemy. Ale… znacznie możemy wpłynąć i zacząć kontrolować swoje zachowania i reakcje w takich sytuacjach. Czasem stres bywa mobilizujący, ale częściej – zwłaszcza gdy stan napięcia utrzymuje się długo, działa on niekorzystnie na nasze zdrowie. Przy długo trwającym stresie dochodzi do wydzielania dużych ilości hormonów – adrenaliny, noradrenaliny, kortykotropowego, a te z kolei wpływają na czynność narządów. Nie bez powodu mówi się, że stres jest chorobą XXI wieku.

Stres…, jak go zdefiniować?

Stres ma wiele definicji i każdy odczuwa go na swój indywidualny sposób. Definicja stresu w aspekcie człowieka, jako jednostki, uzależniona jest od tego, jak dana osoba na niego reaguje i jakie emocje w tej osobie wzbudza. Jedno jest jednak pewne. Stres nigdy w pierwszym momencie nie kojarzy nam się z niczym dobry, choć istnieje stres, który ma działania motywujące i korzystnie wpływ na człowieka.

Pojęcie stresu pojawiło się po raz pierwszy w 1926 roku. Wprowadził go niejaki H. Selye. Przytoczę Ci teraz jego definicję: „nieswoista reakcja organizmu na wszelkie stawiane mu żądanie”, którą nazwał zespołem ogólnego przystosowania (GAS  General Adaptation Syndrome) lub zespołem stresu biologicznego. Długo zastanawiałam się, jakby wybrzmiała moja definicja stresu. Pierwotnie brzmiałaby następująco: „Stres to wszelkie emocje, które wywołują strach lub obawę, która może mieć negatywne oraz pozytywne skutki”.

Stres – problem XXI wieku

Problem stresu i tego, jak sobie z nim radzimy, jest przedmiotem badań do dnia dzisiejszego. To skomplikowane, gdyż stres to splot różnych zachowań, reakcji emocji, tego jak sobie z nim radzimy, co powoduje w naszym życiu etc. W większości przypadków reakcje na stres są bardzo gwałtowne i to często powoduje problemy w naszym życiu, nie tylko prywatnym, ale również zawodowym. Dlaczego nazywa się go problemem XXI wieku? Z prostej przyczyny. Stres oznacza również problemy ze zdrowiem. Można uznać, że na większość naszych niepowodzeń w życiu codziennym odpowiada stres. To taki „cichy zabójca”, który ma swoje podłoże w wielu chorobach. Potęguje negatywne emocje. Powoduje, że często zamiast zejść z emocji, reagujemy gwałtownie i emocjonalnie. Stres paraliżuje nas od środka. Często w jego obliczu stajemy się bezsilni. Są jednak metody, aby nauczyć się z nim radzić i ten negatywny stres, zamienić na ten mobilizujący do działania.

Jak radzimy sobie ze stresem?

Radzimy sobie skrajnie różnie. Są ludzie, którzy charakteryzują się silnymi cechami charakteru i radzą sobie z nim dobrze, ale są i tacy, których zbyt duży współczynnik stresu doprowadza nawet do depresji. Sztuka radzenia sobie ze stresem tkwi niewątpliwie w dwóch istotnych rzeczach. Po pierwsze, w tym – jak radzimy sobie w sytuacjach stresowych, czyli czy jesteśmy nastawieni na rozwiązywanie problemów, czy całkowicie dajemy się „zjeść” stresowi. Po drugie w tym, jak zarządzamy i czy panujemy nad swoimi emocjami. W dalszej części artykułu pokażę Wam kilka sposobów i ćwiczeń na eliminację stresu, bądź radzenie sobie z nim w sposób taki, by nie był dla Ciebie już taki dotkliwy lub brzemienny w skutkach.

Zmiana myślenia

W większości klucz do sukcesu radzenia sobie ze stresem leży u podłoża sposobu Twojego myślenia i decyzji, które już dawno być może powinniśmy podjąć. Czasem jedna zmiana w naszym życiu pociąga za sobą szereg szczęśliwych zdarzeń, a czasem strach powoduje, że zwlekamy z podjęciem decyzji, którą powinniśmy podjąć już dawno temu. Tak było w moim przypadku.

Konsekwencje ciągłego stresu

Mam nadzieje, że zdajesz sobie sprawę z tego, jak wielkie szkody dla naszego organizmu jest w stanie wyrządzić stres. W sytuacjach kiedy jesteśmy narażeni na nieustanne doświadczanie stresu, kiedy doświadczamy go, permanentnie może wywołać u nas wiele chorób. Do najczęstszych należą: wrzody żołądka i dwunastnicy, nadciśnienie, choroby serca, cukrzyca, migreny, artretyzm, astma, zaburzenia snu, anoreksja nerwowa, bulimia, schorzenia skóry (np. pokrzywka, opryszczka, egzema, łuszczyca), zaburzenia popędu płciowego u mężczyzn, zaburzenia menstruacyjne u kobiet.

Skutki stresu

Tak. Najgorsze jest to – kiedy ludzie, którzy są na szczycie swoich możliwości, robią wielkie kariery, a w wyniku stresu – staczają się na dno. Znacie takich ludzi, którzy mają wszystko, a w jednej chwili nie mają nic? Popadają w narkomanię, czy alkoholizm, gdyż zwyczajnie pomaga im to w walce ze stresem. Jakie skutki wystęZnalezione obrazy dla zapytania strespują najczęściej przy permanentnym stresie:

  • rozkojarzenie i problem z koncentracją,
  • bezsenność,
  • niepokój wewnętrzny,
  • popadanie w nałogi,
  • trudności w oddychaniu,
  • nerwica i depresja,
  • wrogie nastawienie do ludzi oraz agresja,
  • niezadowolenie z seksu,
  • myśli samobójcze.

Podejmij walkę ze stresem!

Zdrowa dieta

Zdrowa dieta to podstawa dobrej kondycji naszego organizmu i naszego samopoczucia. Kiedy odżywiamy się regularnie to mamy więcej chęci do życia, mamy więcej sił. Warto zwrócić uwagę na niedobór magnezu i wprowadzić do naszej diety rozwiązania, które go uzupełnią. Polecam dodatkowo, przy bardzo dużym współczynniku stresu – wspomóc się suplementacją. Magnez to pierwiastek wpływający na prawidłową pracę układu nerwowego. Antystresowo działa też: seler naciowy, orzechy włoskie, jajka, ziemniaki, pomarańcze, fasolka szparagowa, czarne porzeczki.

Aktywność fizyczna

To bardzo ważny aspekt, który pomaga nam łatwo wyładować zbędne emocje wynikające ze stresu. Mi pomaga w tym, na przykład moja pasja. Jeździectwo wymaga ode mnie sporej aktywności fizycznej, dlatego bardzo szybko schodzę z nadmiaru emocji. Polecam Wam na przykład chodzenie na basen, czy saunę. Joga czy różnego rodzaju zajęcia taneczne też bardzo fajnie relaksują i wprowadzają nas w bardzo dobrą, i pozytywną energię.  Najważniejsze, żeby była to forma aktywności fizycznej, którą lubisz. Dzięki temu wytwarzają się endorfiny, czyli tak zwane endorfinami szczęścia.

O stresie pozwalają też zapomnieć drobne czynności, jak chociażby:

  • ciepła kąpiel z dodatkiem ulubionych olejków i mnóstwem piany
  • ziołowa herbata z melisy lub dziurawca, bądź herbatka z cytryną i miodem
  • książka lub film, do których chętnie wracamy lub wyjście do kina
  • spokojna i relaksująca muzyka
  • sen trwający przynajmniej siedem godzin,
  • rozmowa z najbliższymi, przyjaciółmi i ich wsparcie
  • oddanie się pasjom, zainteresowaniom, hobby.

Pomoc specjalistów Znalezione obrazy dla zapytania stres

Jeśli czujesz, że kompletnie nie radzisz sobie ze stresem, zwróć się po pomoc do specjalistów. W dzisiejszych czasach to nic złego korzystać z pomocy psychologa, który w sposób obiektywny pokaże Ci, jak w łatwy i prosty sposób, panować nad stresem i że sytuacje, które są dla nas stresujące na co dzień, wcale nimi nie muszą być. Najważniejsze, aby szukać takich rozwiązań, które nie popchną nas w stronę używek. Najgorsze co może Cię spotkać to właśnie to. Jeśli zauważysz u siebie taką tendencję, że w sytuacjach stresowych rozluźnia Cię i pomaga Ci, np. alkohol – nie czekaj. Umów się na wizytę u specjalisty.

 

 

Leave a Reply