Stres – cichy przyjaciel, czy wróg?

Tematyka ta w obecnych czasach, w których ciągle się za czymś goni staje się coraz bardziej znacząca. I choć to pojęcie ma już przeszło 80 lat, zostało przebadane pod kątem wpływu na nasze zdrowie pod każdym względem. Stres, bo o nim mowa w dzisiejszym artykule jest ciągle obecny w naszym życiu i choć szukamy na niego sposobu nie potrafimy się go pozbyć. Okrzyknięty został „chorobą XXI wieku” nie bez przyczyny… Okazuje się, że ma ogromny wpływ nasze zaburzenia zdrowotne

.

„dr Stress” – definicja

Jako jeden z pierwszych pojęcie stresu wynalazł, dopiero po 50 latach pracy naukowej Hans Hugon Selye. Ponieważ temu zagadnieniu poświęcił on ponad połowę swojego życia, wołali na niego „dr Stress”. W wyniku jego wnikliwej pracy powstała książka pt.: „ The Stress of Life”. Definiując pojęcie stresu, podzielił go na dwie kategorie: dystres – przykry, powodujący uszkodzenia, oraz eustres – mobilizujący pozytywnie do działania. Wynika z tego, że stres wcale nie musi wpływać na nas w sposób negatywny.

Definicja naukowa

O tym, czy dana sytuacja będzie wywoływać stres pozytywny, czy negatywny decyduje wiele często niezależnych od nas czynników zewnętrznych. W terminologii medycznej mówi się, że stres jest zaburzeniem homeostazy spowodowanym czynnikiem psychologicznym lub fizycznym. Stwierdzono, że stresorem może być każdy bodziec, każda sytuacja, która zakłóca stanowi przeszkodę lub zakłócenie wykonywanej czynności, każda strata, szkoda, dolegliwość. O dziwo, o ile stres psychiczny wiąże się z wydarzeniami, które wywołują w nas negatywne emocje, tak stres fizyczny – wcale nie musi wywoływać w nas emocji i może zostać zignorowany.

Źródła stresu

Źródeł stresu może być nieskończenie wiele. Może nim być choroba, sytuacja w pracy, zaistniały problem, którego nie możemy rozwiązać. Pewne jest jednak, że to jak intensywnie odczuwamy stres potęguje nasz stopień wrażliwości. Często nasza wrażliwość powoduje, że odbieramy rzeczy i sytuacje mocniej niż osoby o mniejszej wrażliwości. Przewlekły stres wywoływany jest przez serie stresujących sytuacji nakładających się na siebie lub przeciągające się kłopoty powodujące irytację i zdenerwowanie. Stres mogą powodować czynniki umysłowe, fizjologiczne, anatomiczne lub fizyczne. Źródła stresu w środowisku pracy są zatem bardzo zróżnicowane. Mogą nimi być zarówno bodźce fizyczne (np. hałas, niewłaściwe oświetlenie, zbyt wysoka lub zbyt niska temperatura, zapylenie, promieniowanie), jak i bodźce psychospołeczne.

Zagrożenie wynikające z nadmiernego stresu

Stres towarzyszy nam niemalże w każdej dziedzinie życia, niezależnie od środowiska w jakim się znajdujemy. Reakcja stresowa jest niczym innym, jak odpowiedzią naszego organizmu na nadmierne wymagania środowiska i wynikające z nich zagrożenie. Duży współczynnik stresu w naszym życiu może pociągnąć za sobą bardzo poważne konsekwencje zdrowotne. Począwszy od uszkodzenia układu nerwowego, po zaburzenia funkcjonowania układu trawiennego, a co za tym idzie pogorszenia ogólnego zdrowia fizycznego, jak i psychicznego. Poważne zmiany w organizmie nie pojawiają się od razu.

Należy zapamiętać, że stan ciągłego napięcia spowodowany stresem prowadzi do wyczerpania fizycznego i psychicznego każdego człowieka.

Stres zawodowy zjawiskiem społecznym

Stres związany z pracą zawodową jest uznawany za jeden najważniejszych nie tylko w Polsce, całej Europie, ale i na całym świecie. Z danych Europejskiej Komisji Fundacji na rzecz poprawy Warunków Życia i Pracy wynika, że najbardziej podatne na stres w pracy są kobiety. Co ważne, stres jest przyczyną ponad 1/4 absencji chorobowych trwających ponad dwa tygodnie. Komisja Europejska wskazuje, że stres związany z pracą należy traktować, jako zestaw emocjonalnych, kognitywnych, behawioralnych i psychologicznych reakcji na niechętne oraz szkodliwe aspekty środowiska pracy, organizacji pracy i otoczenia pracy.

Podobny obraz

Prawidłowe zarządzanie zasobami ludzkimi

Na szczególne zainteresowanie oraz uwagę zasługuje wszelki stres, który wywołują kadry kierownicze przez swoje zachowania, bądź brak kompetencji w zarządzaniu zespołami pracowniczymi. Często stres jest wywołany przez złe dopasowanie pomiędzy pracownikami a ich pracą, konflikty powstałe poprzez realizowanie innych ról w pracy i życiu prywatnym oraz sytuacje, w których pracownicy nie mają właściwego stopnia kontroli nad swoim życiem zawodowym lub osobistym. Pracodawcy zatem powinni starać się stworzyć w firmach odpowiedni klimat, kierować się zasadami pozytywnego wartościowania, empatią, aby nie wywoływać niepotrzebnej frustracji u pracobiorców.

„No Stress” – czyli metody radzenia sobie ze stresem

Po pierwsze postaraj się wziąć sprawy w swoje ręce i nie pozwól, aby stres bądź ludzie, go potęgujący zdominowali Twoje życie. Masz wszystko, czego potrzebujesz do tego, by podjąć skuteczną walkę ze stresem! Dziś przedstawię Ci kilka skutecznych metod na to, aby przejąć władzę nad stresem, odprężyć się, zrelaksować i nabrać sił. Warto czym prędzej wdrożyć je we własne życie i nie zwlekać z wprowadzeniem swoistych zmian, które mogą uchronić Cię przed wszelkimi zagrożeniami wynikającymi z nadmiernego stresu. Jesteś na to gotowy?

Metody na stres

  1. Praca nad oddechem – jest bardzo dobrym sposobem relaksacji. Czasami wystarczy kilka głębokich wdechów i wydechów, aby uzyskać odpowiednią równowagę.

Przedstawię Ci przykład pracy nad oddechem opracowany przez indyjskiego lekarza Deepaka Chopry’ego:

  • Usiądź wygodnie, ręce ułóż wzdłuż ciała lub na kolanach;
  • Zamknij oczy i zacznij oddychać – rytmicznie, lekko i swobodnie, niezbyt głęboko, bez wstrzymywania oddechu;
  • Teraz skoncentruj całą swoją uwagę na oddechu – niech podąża za nim, skup się na tym, jak powietrze najpierw wchodzi przez nos, a następnie spływa w dół aż do płuc;
  • Podczas wydechu skup się na tym, jak powietrze wypływa z płuc przez nos.

Kiedy koncentrujesz całą swoją uwagę na oddechu, automatycznie wchodzisz w stan relaksu i odprężenia. Twój umysł stopniowo wycisza się. Taki sposób medytacji praktykowany regularnie spowoduje wzrost energii i sił witalnych.

  1. Ruch –ruch jest zbawienny dla naszego zdrowia w każdej niemalże postaci. W letnie, wiosenne dni proponujemy częste spacery po lesie, a w dni takie jak dziś, typowo chłodne i jesienne proponujemy gimnastykę w domu, przy relaksacyjnej muzyce, lub pójście na basen. Ważne, aby forma ćwiczeń wymuszająca od nas jakikolwiek ruch, była formą przez nas lubianą podczas, której potrafimy się odprężyć i zrelaksować.
  2. Odżywianie i suplementacja – zapotrzebowanie naszego organizmu na witaminy i minerały jest ogromne. Kiedy cierpimy na niedobory, nasz organizm jest osłabiony i bardziej podatny na stres. Witaminy, które powinieneś dostarczyć organizmowi to: witamina C, witamina D, witaminy z grupy D, witamina E. Z minerałów: magnez, cynk, wapń, potas i żelazo. Cały wachlarz niezbędnych substancji witaminowo – minerałowych znajdziesz w ówczesnych suplementach diety.
  3. Masaż relaksacyjny – jest to relaksacja poprzez dotyk, koi zmysły, relaksuje ciało i duszę. Ważny jest odpowiedni ucisk ciała i jego rozgrzanie. Tego typu terapia jest bardzo skuteczna, gdyż wymaga jedynie naszego skupienia na dotyku i odbiorze przyjemnych bodźców, jednocześnie pozwala na całkowite wyłączenie, oderwanie od stresującej rzeczywistości.

Oprócz tego: muzykoterapia, aromaterapia oraz reframing, czyli „przeramowanie” różnych stresowych sytuacji. 

Relaksacja przy wsparciu suplementów to niezawodny lek!

Metody przedstawione powyżej mogą wydać Ci się nawet zbyt banalne albo śmieszne! Z jednej strony to dobrze, bo śmiech to zdrowie! Natomiast ilu z nas ma tak naprawdę czas w ciągu dnia na takie banalne i podstawowe ćwiczenia, które tak wiele mogą zdziałać dla naszego zdrowia i organizmu? Niewielu z nas…

Warto zrobić wszystko, aby wyposażyć nasz organizm w chociażby niezbędne „działa” w postaci makro i mikroelementów niezbędnych do budowania tej wewnętrznej, czyli fizycznej tarczy ochronnej. Jeśli do tego zadbamy o psychiczną równowagę – gwarantuję Ci – efekt murowany!

Życiowa zasada: „ No Stres”– warto wdrożyć w życie!

Leave a Reply