fbpx

Słoneczna witamina D

sunflowerWitamina D – to grupa rozpuszczalnych w tłuszczach związków chemicznych, które wywierają szerokie działanie fizjologiczne w organizmie człowieka, przede wszystkim w gospodarce wapniowo-fosforanowej oraz utrzymywaniu prawidłowej struktury i funkcji kośćca.

Do jej odkrycia doprowadziły badania nad krzywicą u dzieci. Już w XVIII wieku za środek zapobiegający tej chorobie uważano tran, ale dopiero w XX wieku Elmer McCollum wyizolował z tranu czynnik przeciwkrzywiczny, który później nazwano witaminą D.

Nazwa ta obejmuje tak naprawdę kilka związków określanych jako:

  • witamina D1 (kalcyferol) – znajduje się w tranie,
  • witamina D2 (ergokalcyferol) -wytwarzana jest w roślinach wystawionych na działanie promieni ultrafioletowych,
  • witamina D3 (cholekalcyferol) – powstaje w skórze ludzi i zwierząt.

Bardzo istotne znaczenie ma forma witaminy D, różniąca się budową łańcucha bocznego. Cholekalcyferol, występujący w organizmach zwierząt jest nawet 70% lepiej wchłanialny niż ten z roślin!

witamina D3 (cholekalcyferol)

witamina D3 (cholekalcyferol)

 

 

Rola i funkcje witaminy D dla naszego zdrowia

  • posiada właściwości multifunkcyjnego hormonu, biorącego udział w stabilizacji wielu procesów w organizmie, w tym w pracy systemu odpornościowego, mineralizacji kości i mięśni, regulacji wielu genów
  • utrzymanie prawidłowego poziomu witaminy D obniża zagrożenie wystąpienia niektórych zmian nowotworowych nawet dwukrotnie; obecność witaminy D zapobiega różnego rodzaju nowotworom, takim jak rak okrężnicy, rak  piersi, rak prostaty, chłoniak nieziarniczy.
  • witamina D3 wspomaga procesy wchłaniania wapnia i fosforu i zapobiega ich nadmiernemu wydalaniu. Pozwala także zachować stałe stężenie we krwi tych dwóch niezwykle ważnych pierwiastków.
  • reguluje pracę mięśni, ich koordynację, co wykorzystujemy codziennie podczas chodzenia. Wykazano, że brak odpowiedniej ilości witaminy D w organizmie sprzyja częstszym upadkom u osób starszych; poprzez swój wpływ na stężenie wapnia we krwi, który odgrywa rolę w procesie przewodzenia impulsu nerwowego, umożliwia prawidłowe działanie układu nerwowego.
  • korzystnie wpływa na funkcjonowanie słuchu, gdyż decyduje o kondycji kostek ucha wewnętrznego
  • badania wykazały również przy suplementacji witaminą D stymulację organizmu do wzmacniania ochrony przeciwbakteryjnej, podnosi odporność organizmu, ponieważ oddziałuje na szpik kostny
  • dobrze wpływa na stan skóry, łagodzi i zmniejsza stany zapalne skóry, w tym np. łuszczycę,
  • wpływa na przemianę materii przez tarczycę, hamuje przerost gruczołów przytarczycznych,
  • reguluje produkcję i wyrzut insuliny, odpowiadając za utrzymanie prawidłowego poziomu cukru we krwi. Stąd jest polecana chorym na cukrzycę.

 

Deficyt witaminy D w organizmie ludzkim staje się problemem światowym już prawie połowa mieszkańców Ziemi cierpi na jej niedobór, co może prowadzić do szeregu komplikacji,

Niedobór (awitaminoza) witaminy D, szczególnie D3 prowadzi bardzo często do:

  • odkształceń kości u osób dorosłych (osteomalacja),
  • osteoporozy (spadek masy i gęstości kości), która prowadzi do nadmiernej łamliwości kości,
  • krzywicy i rozmiękczenia kości u dzieci, zniekształcenia się klatki piersiowej, powiększenia się nadgarstków i kostek. Głowa staje się zniekształcona, u małych dzieci widoczne są opóźnienie zarastania ciemiączek, a także drażliwość, nadmierne pocenie się, utrata apetytu i napady drgawek wywołane zmniejszonym poziomem wapnia we krwi,
  • osłabienia bądź utraty słuchu u osób w podeszłym wieku,
  • pocenia się i częstego przekręcania główki z jednej strony na drugą przez niemowlęta,
  • opóźnionego wyrastania zębów u dzieci (także przy łagodnym niedoborze),
  • osłabienia siły mięśniowej,
  • udowodniono, że niedobór witaminy D jest czynnikiem ryzyka zawału serca, udaru mózgu, nadciśnienia, miażdżycy.

Mimo późniejszego uzupełnienia niedoboru witaminy D, niektóre uszkodzenia tkanki kostnej są nieodwracalne…

Gdzie znajdziesz witaminę D?

Jak widzisz, niedobory witaminy D mają poważne konsekwencje. Dobra wiadomość jest taka, że podnoszenie poziomu witaminy D w organizmie może być łatwe i przyjemne (chyba większość z nas lubi kąpiele słoneczne i dobre jedzenie? 😉 ).

Witamina D jest syntezowana w ludzkiej skórze się, a w naszym klimacie jest to możliwe jedynie od maja do września. Osoba młoda o jasnej skórze opalająca się w miesiącach letnich 20-30 minut dziennie, ale systematycznie – produkuje taką ilość witaminy, która wystarcza na cały rok.

Należy zwrócić uwagę na fakt, iż proces wytwarzania witaminy D₃ możliwy jest jedynie w skórze wystawionej na promienie słoneczne bez zabezpieczeń filtrami UV (np. kremy o SPF 8 blokują ok. 90% promieniowania UVB, potrzebnego do syntezowania witaminy).

cheese

witaminę D znajdziesz m.in. w serach

 

Witamina D dostarczana jest także z pożywieniem, tj.:

  • tran,
  • żółtka kurzych jaj,
  • produkty mleczne jak: ser, masło, śmietana,
  • wątroba wołowa,
  • tłuste ryby: makrela, łosoś, sardynki, śledź (surowe, wędzone na zimno, bądź gotowane w niskiej temperaturze),
  • krewetki,
  • drożdże piwne.

Osoby, które boją się przytyć (nie ukrywajmy, te produkty, choć smaczne, to są jednak bardzo tłuste), a także nie zażywają regularnych kąpieli słonecznych (choćby ze względu na ich niekorzystne oddziaływanie), by zachować odpowiedni poziom witaminy D3 muszą się nią dodatkowo suplementować.

 

———————————————

Mam do Ciebie prośbę – jeżeli artykuł wydał się Tobie ciekawy, proszę kliknij przycisk „Lubię to, na górze wpisu, tuż pod tematem artykułu. Pomoże mi to dotrzeć do większej liczby osób.

Możesz również udostępnić go znajomym na Facebooku i polubić mojego Fanpage’a 🙂

 

 

O autorce

Milena Chorążewska - Bloggerka, pasjonatka zdrowego stylu życia. Założyła bloga, aby dzielić się swoją pasją. Jej 7 letnie doświadczenie w zakresie medycyny naturalnej pomaga jej rozwijać projekt Adelia.

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o