Olej z ryb – zaczynamy suplementację, czy raczej nie?

 

Olej z ryb zawiera dużą ilość kwasów omega-3Olej z ryb należy do najczęściej kupowanych suplementów diety.

A to wszystko za sprawą kwasów tłuszczowych omega 3 – które wykazują niezwykle korzystny wpływ na zdrowie człowieka.

Jednak o jakich korzyściach mowa? Czy olej z ryb przynosi zauważalne efekty? Zapraszamy do artykułu.

Czym jest olej z ryb?

Jest to tłuszcz ekstrahowany z tkanki rybnej. Pochodzi zwykle od tłustych ryb, takich jak makrela, śledź czy tuńczyk, choć najczęściej jest pozyskiwany z wątroby dorsza.

Co ciekawe, kwasy tłuszczowe omega-3 stanowią zwykle około 30% oleju z ryb. Resztę stanowią inne tłuszcze, a także witamina A oraz D.

Najważniejszymi substancjami w olejach z ryb są kwasy EPA i DHA, frakcje omega-3, których próżno szukać w roślinach.

Z tego względu Światowa Organizacja Zdrowia zaleca spożycie 1-2 ryb tygodniowo, by uzupełnić podaż omega-3 w diecie.

Jeżeli jednak nie spożywasz ryb tak często lub Twoje kubki smakowe od nich stronią, najlepiej rozpocząć suplementację olejem, który zawiera wszystko co najlepsze w rybach.

No właśnie – dlaczego warto rozpocząć suplementację olejem rybim?


Szczuplejsza sylwetka

Na całym świecie prawie 40% dorosłych ma nadwagę, a 13% jest otyłych.

To z kolei prowadzi do stanów zapalnych i licznych chorób przewlekłych, takich jak cukrzyca typu 2, nowotwory czy miażdżyca.

Badania wykazały, że przyjmowanie oleju z ryb może poprawić skład ciała, szczególnie w połączeniu z ćwiczeniami.

Analiza 21 prac naukowych pokazała, że suplementacja zmniejsza obwód talii oraz stosunek talii do bioder u osób otyłych.

Warto wspomnieć, że efekty są widoczne szczególnie u osób niewytrenowanych.


Zdrowsze serce

Olej z ryb świetnie wpływa na kondycję serca oraz profil lipidowy.

Badania pokazują, że ludzie, którzy jedzą więcej ryb, chorują rzadziej na choroby sercowe.

Dzieje się tak z kilku względów:

  • Suplementacja olejem rybim zwiększa poziom „dobrego” cholesterolu HDL.
  • Ponadto obniża poziom trójglicerydów nawet o 30%.
  • W dodatku redukuje ciśnienie krwi, szczególnie u osób z nadciśnieniem.

Niektóre badania sugerują również, że kwasy tłuszczowe omega-3 zawarte w oleju rybim hamują zwężanie naczyń krwionośnych, a także zmniejszają arytmie u narażonych osób.


Piękniejsza skóra

Skóra jest zwierciadłem stanów zapalnych oraz stresu oksydacyjnego w organizmie.

Zawiera w sobie dużą ilość omega-3 i nie bez powodu – jest to największy organ w naszym ciele, który jest nieustannie narażony na uszkodzenia oksydacyjne, na przykład pod wpływem promieniowania słonecznego.

Istnieje szereg badań, potwierdzających korzystny wpływ oleju rybnego na łuszczycę oraz atopowe zapalenie skóry.


Sprawniejsza wątroba

Któż w dzisiejszych czasach kto nie chciałby mieć bardziej wydajnej wątroby?

Olej rybi poprawia czynność wątroby oraz redukuje stany zapalne. Badania wykazały, że suplementacja zmniejsza objawy niealkoholowego stłuszczenia wątroby.


Wydajniejszy umysł

Wpływ oleju rybiego na ludzki mózg jest bardzo szeroki.

Z jednej strony, poprawia nastrój i samopoczucie.

Z drugiej strony, badania pokazują, że redukuje również objawy depresji.

Ponadto zmniejsza ryzyko i objawy chorób psychicznych, takich  jak choroba afektywna dwubiegunowa oraz schizofrenia.


Zdrowsze płuca

Wiele badań wykazuje, że olej z ryb zmniejsza objawy astmy. Ponadto redukuje ryzyko wystąpienia tej choroby o 24-29%.

W dodatku suplementy oleju z ryb przyjmowane w trakcie ciąży zmniejszają ryzyko wystąpienia alergii u niemowląt.


Dawkowanie

Dawka jest zależna od wieku oraz stanu zdrowia. Światowa Organizacja Zdrowia zaleca 200 – 500 mg EPA i DHA dziennie. W przypadku ciężarnych i karmiących kobiet oraz ludzi z chorobami serca, dawka powinna być zwiększona.

W zależności od stężenia, zalecana dawka odpowiada ok. 1 g kwasów tłuszczowych omega-3. Warto zwrócić uwagę na etykietę, żeby sprawdzić jaka jest faktyczna zawartość dwóch powyższych związków.

Olej z ryb jest podatny na jełczenie, dlatego powinien być trzymany z dala od światła, najlepiej w chłodnej temperaturze. Dzięki temu zapobiegamy procesowi utleniania, który dyskredytuje korzyści płynące z suplementacji.

Najlepiej przyjmować dawkę wraz z posiłkiem zawierającym tłuszcz, by zwiększyć dodatkowo wchłanianie kwasów omega-3.


Podsumowanie

W artykule wymieniliśmy tylko ułamek korzyści, jaki oferuje nam olej z ryb.

Działa przeciwzapalnie, usprawnia umysł, wpływa korzystnie na serce, a także zmniejsza ryzyko wielu chorób.

Jeżeli nie spożywasz 1-2 tłustych ryb tygodniowo, rozważ suplementację, a Twoje zdrowie Ci podziękuje!

O autorce

Milena Chorążewska - Bloggerka, pasjonatka zdrowego stylu życia. Założyła bloga, aby dzielić się swoją pasją. Jej 7 letnie doświadczenie w zakresie medycyny naturalnej pomaga jej rozwijać projekt Adelia.

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o