Czym są NNKT?

olive-oil-356102_1920Większości z nas tłuszcze kojarzą się z czymś niezdrowym. Z czymś co w pierwszej kolejności należy wyrzucić ze swojej diety, aby zachować szczupłą sylwetkę. Bo przecież wszystkie dietetyczne posiłki powinny zawierać jak najmniej tłuszczu. A najlepiej wcale go nie mieć. Ale czy naprawdę każdy tłuszcz jest zły?

 

NNKT, czyli Niezbędne Nienasycone Kwasy Tłuszczowe to grupa kwasów tłuszczowych, które nie są syntezowane w organizmie człowieka. Muszą być one dostarczane z pożywieniem. Ich niedobór może prowadzić do wielu zaburzeń chorobowych.

Niektórzy nazywają NNKT witaminą F. Do NNKT zaliczją się kwasy tłuszczowe: linolowy (chemicznie oznaczany C18:2 n – 6) i alfa – linolenowy (C18:3 n – 3), oraz kilka innych (np. C20:4 n – 6, C20:5 n – 3), które jednak nie muszą być dostarczane, jeżeli jest wystarczająca ilość dwóch pierwszych.

Niezbędne kwasy tłuszczowe możemy podzielić na dwie grupy o niewiele różniących się właściwościach biologicznych. Ten podział jest uzależniony od budowy chemicznej, a konkretnie od miejsca wystąpienia pierwszego wiązania nienasyconego. Jeżeli takie wiązanie jest na miejscu 3. to mówimy o kwasach z grupy OMEGA 3, natomiast jeśli jest na 6. jest to kwas OMEGA 6. Związki zaliczane do grupy OMEGA 6 odznaczają się wyższą aktywnością biologiczną.

Do grupy kwasów OMEGA 3 zaliczamy:

  • kwas alfa-linolenowy (ALA);
  • kwas eikozapentaenowy (EPA);
  • kwas dekozaheksaenowy (DHA).

Do rodziny OMEGA 6 należą:

  • kwas linolowy (LA);
  • kwas arachidonowy (AA).

Rola NNKT w organizmie człowieka:

  • budowę błon komórkowych;
  • transport lipidów;
  • prawidłowy rozwój i wzrost organizmu;
  • powstawanie hormonów tkankowych.

Ponadto NNKT wpływają na stan skóry. Dzięki NNKT możliwe jest obniżenie poziomu cholesterolu we krwi. Ponadto NNKT zapobiegają nadciśnieniu tętniczemu, oraz powstawaniu zakrzepów w naczyniach krwionośnych. Wpływają one też na większe ukrwienie serca.
Zapotrzebowanie:

W komponowaniu właściwej diety bardzo ważny jest stosunek kwasów OMEGA 6 do OMEGA 3. W idealnej sytuacji powinien on wynosić 1:4.  Dobowe spożycie niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych zostało ustalone na poziomie około 3 – 4% dobowego zapotrzebowania energetycznego, stanowi to ok. 7 – 10 gramów na dobę.

Ponadto w prawidłowo zbilansowanej diecie ważne jest, aby na 1g spożytych NNKT dostarczyć organizmowi co najmniej 0,6mg witaminy E. Działa ona ochraniająco – nie dopuszcza do utlenienia się kwasów tłuszczowych.

Dobre źródła poszczególnych NNKT:

  • kwasu linolowego – olej kukurydziany, słonecznikowy, sojowy, arachidowy, rzepakowy,
  • kwasu linolenowego – olej lniany, rzepakowy, sojowy
  • kwas arachidonowego – produkty pochodzenia zwierzęcego, mięso
  • kwasu eikozapentaenowego – łosoś, olej rybi (dorsz)
  • kwasu dokozaheksaenowego – olej z makreli.

Niedobór NNKT powoduje:

  • zahamowanie wzrostu;
  • zmiany skórne;
  • odbarwienie skóry;
  • zwiększona wrażliwość na zakażenia;
  • bezpłodność;
  • uszkodzenie nerek;
  • stłuszczenie wątroby;
  • pogorszenie ostrości wzroku;
  • osłabienie serca;
  • zmniejszenie produkcji krwinek (czerwonych i płytek).

Objawy niedoboru NNKT w diecie obserwuje się głównie u niemowląt i małych dzieci, u których rozwijają się szybciej i są bardziej nasilone, natomiast u ludzi dorosłych taki stan występuje bardzo rzadko.

Główną przyczyną niedoborów NNKT w organizmie jest niewłaściwa dieta. Z uwagi na ważną rolę jaką związki te pełnią w organizmie ludzkim często niezbędna jest suplementacja NNKT. Dzięki temu mamy też pewność, że spożywany właściwe ilości kwasów OMEGA 3 i OMEGA 6.

Spośród wielu dostępnych na rynku preparatów zawierających NNKT wyróżnić należy suplement diety Omega Complex.

Oprócz NNKT zawiera on w swoim składzie dysmutazę ponadtlenkową (SOD). Charakteryzuje się ona silnym działaniem antyoksydacyjnym.

Omega Complex jest do kupienia w sklepie internetowym: http://www.kolagen.pl/p107,omega-complex.html.

omega_op

Leave a Reply