Czego nie wiesz o opalaniu? cz 1

woman-1203467_1920

Opalać się, czy się nie opalać? Oto jest pytanie. No właśnie. Do lata coraz bliżej. Za jakiś miesiąc zacznie się sezon urlopowy. A my bladzi niczym Edward Cullen ze Zmierzchu (kto oglądał ten wie; kto nie – chyba… nie ma czego żałować). Ale przecież opalanie jest niezdrowe. Nawet raka można od tego dostać.

Z drugiej strony to właśnie dzięki słońcu możliwa jest synteza witaminy D dzięki której mamy mocne kości.

A gdzie leży prawda? Pewnie jak zwykle… po środku.

Poniżej przedstawiamy różnego rodzaju fakty i mity dotyczące opalania:

Krem z blokerami należy nakładać na skórę grubą warstwą

PRAWDA Najlepsze rezultaty daje stosowanie ilości zalecanych przez producenta preparatu. W innym wypadku ochrona skóry będzie o wiele niższa. Na twarz nakładamy ilość kremu o objętości orzecha, zaś na ciało co najmniej dwie łyżki preparatu.

W cieniu się nie można się opalić

MIT Promienie UVA oddziałują na skórę nawet w pochmurny dzień. Co więcej przenika też ono przez chmury, szyby, a nawet ubrania. Bez względu na porę roku promienie te stanowią aż 90% promieniowania słonecznego docierającego na ziemię.

Jedyna różnica jest taka, że zimą, podobnie jak w cieniu, operują z mniejszym nasileniem. Mimo to promienie UVA mogą sprawić, że godzina spędzona w samochodzie skończy się dla skóry tym, czym słoneczna sesja na plaży w pełnym słońcu.

Wszystkie filtry są takie same

MIT Filtr powinno się dobierać do fototypu i rodzaju skóry, a także w zależności od tego, gdzie zamierzamy spędzić wakacje.  Obowiązuje zasada: im wyższy filtr SPF, tym lepiej.

Osoby z jasną karnacją (fototyp I: rude włosy i mleczna skóra oraz fototyp II: włosy blond i normalna skóra) o skórze wrażliwej na słońce, skłonnej do alergii powinny stosować filtr SPF 50+.

Podobnie jeśli urlop spędzamy w miejscu o intensywnym nasłonecznieniu: w górach, nad morzem czy w tropikach. Najwyższa ochrona, czyli 50+, jest wskazana w Tajlandii, Egipcie, Turcji, na Kubie i Krecie.

Przy normalnym nasłonecznieniu osoby o skórze wrażliwe na słońce powinny używać filtrów o faktorze SPF 30.

Słońce korzystnie wpływa na organizm

PRAWDA Dzięki przebywaniu na słońcu poprawia się nasza odporność, reguluje ciśnienie krwi, przyspiesza przemiana materii.

Ponadto słońce zwiększa produkcję witaminy D3 w organizmie (jest ona niezbędna do przyswajania wapnia z pokarmu). Ma to szczególne znaczenie u dzieci (zabezpiecza je przed krzywicą) i u osób dojrzałych (chroni kości przed osteoporozą).

Używając kremu z filtrem nie można się opalić

MIT Nie ma takiego preparatu, który zatrzymywałby słońce w stu procentach.

Stosując kosmetyki z SPF 20–30, możesz się stopniowo opalić i jednocześnie uniknąć poparzenia. .SPF 2 zatrzymuje połowę promieni UVB, SPF 15 – 93 proc., a SPF 50 – 98 proc. Opalasz się wolniej, ale za to bezpiecznie.

Wystarczy tylko raz dziennie posmarować się kremem z filtrem

MIT Nawet gdy używasz preparatów wodoodpornych, powinnaś pamiętać, że dzienne światło rozkłada filtry, osłabiając przez to ich ochronną moc.  Aby zapewnić sobie stałą ochronę przed promieniowaniem, nakładaj krem co dwie godziny, oraz po każdym wyjściu z wody.

Do plażowania należy przygotować się dużo wcześniej

PRAWDA Miesiąc przed wyjazdem na urlop warto uzupełnić dietę o produkty bogate w beta-karoten. Substancja ta ułatwia opalanie, pobudza produkcję melaniny (naturalnego pigmentu skóry) i pochłania część niekorzystnego promieniowania.

Warto też włączyć do swojego codziennego menu dużo żółtych, pomarańczowych oraz czerwonych warzyw i owoców, takich jak: marchewka, papryka, morele, melon, dynia, pomidory, pomarańcze.

Opalanie się jest konieczne dla zdrowia

MIT Słońce nie tylko poprawia ci nastrój, ale i odpowiada za polepszenie funkcjonowania organizmu. Pomaga także w leczeniu niektórych schorzeń skóry. Jest jedno ale: wystarczy do tego niewielka dawka słońca, wcale nie jest konieczne wielogodzinne opalanie.

Wysokość faktora należy dopasować do fototypu skóry

PRAWDA Wszystko zależy od tego jaki mamy fototyp skóry. Pisałam o nich tutaj: http://www.adelia.com.pl/czy-wiesz-jaki-masz-fototyp-skory/.

Najwyższej ochrony potrzebują osoby o jasnej cerze i rudych włosach, oraz o jasnej cerze i jasnych włosach. Osoby z ciemniejszą karnacją mogą używać trochę niższego faktora.

Przebywając na słońcu po wypiciu herbatki ziołowej, można dostać uczulenia

PRAWDA Niektóre zioła, np. dziurawiec i arcydzięgiel mogą wywoływać uczulenia. Nie powinniśmy się też opalać, gdy stosujemy antybiotyki, leki obniżające ciśnienie, przeciwcukrzycowe, tabletki antykoncepcyjne (pod wpływem słońca mogą wywołać przebarwienia).

Na cenzurowanym są też kosmetyki zawierające retinol albo kwasy owocowe – należy zrezygnować z nich już dwa tygodnie przed urlopem.

Jedno jest pewne. Słońce jako takie jest nam na pewno potrzebne. Ale nawet z nim nie warto przesadzać.

O autorce

Milena Chorążewska - Bloggerka, pasjonatka zdrowego stylu życia. Założyła bloga, aby dzielić się swoją pasją. Jej 7 letnie doświadczenie w zakresie medycyny naturalnej pomaga jej rozwijać projekt Adelia.

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o