Aromaterapia i aromamarketing

Znalezione obrazy dla zapytania aromaterapia

Jeśli prześledzić by naszą historię – to okazałoby się, że od dawien dawna ludzie wykorzystywali olejki eteryczne do przeróżnych celów. Bardzo zaskoczył mnie fakt, że nawet w Biblii, a także w starych księgach indyjskich i egipskich, czy też w chińskich receptach pojawiały się wzmianki i zapiski dotyczące olejków eterycznych.

Opisano je również w literaturze starożytnej, poezji oraz niektórych legendach. Czym tak w zasadzie jest aromaterapia i powstały na jej podstawie aromamarketing? Do czego głównie wykorzystywana jest aromaterapia?

I w końcu, z jakiego powodu olejki eteryczne zyskały taką popularność i uznanie ludzi na całym świecie.

Na te i na inne pytania odpowiem w dzisiejszym artykule.

Olejki eteryczne – namiastka natur

Olejki eteryczne kojarzą mi się przede wszystkim z kwintesencją samej natury. Bezbarwne, lotne ciecze, wtórne metabolity roślin, pozyskiwane w procesie destylacji – z parą wodną, hydrodestylację lub wyciskaniem soku z kwiatów, łodyg, liści, nasion, owocni, kory, drewna, skórki, igieł, korzeni czy trawy. Sama myśl o zapachach, które rozprzestrzeniają – powoduje u mnie pozytywne konotacje, a co dopiero.. sama woń zapachu. Olejki eteryczne, to nic innego, jak ekstrakt z natury zamknięty w małej buteleczce. Stężenie substancji czynnych w każdym ekstrakcie jest tak duże, że przy wyższych temperaturach może dojść nawet do samozapalenia. Nie polecam jednak tego sprawdzać! (śmiech). Przykładem takiego olejku jest olejek na bazie drzewa gorejącego Dictamnus albus. Myśląc o samym składzie olejków eterycznych, zasuwa mi się tylko jedno stwierdzenie: To prawdziwe „laboratorium

roślinne”. W skład jednego olejku może wchodzić od kilkudziesięciu.. do kilkuset różnych związków, a dotychczas poznano ich w sumie ponad 1500.

Aromaterapia i jej wykorzystanie

Aromaterapia – to od pewnego czasu bardzo modne słowo. W rzeczywistości oznacza ono, nic innego, jak leczenie za pomocą zapachów pochodzących prosto z natury. Aromaterapia praktykowana jest nie tylko przez specjalistów medycyny naturalnej, ale jest bardzo szeroko wykorzystywana w salonach kosmetycznych, do różnych zabiegów, w obiektach SPA & Wellness. Aromaterapia bardzo korzystnie wpływa na nasze samopoczucie i nastrój, dlatego

między innymi powstał aromamarketing, o której nieco więcej napiszę, w dalszej części artykułu. Również w zaciszu własnego domu, można za pomocą zwykłych, zapachowych pogrzewaczy – do których wlewa się zaledwie kilka kropel takiego olejku – można korzystać z aromaterapii. Do tego kominek, dobra książka i czego nam więcej potrzeba?

Do czego możemy używać olejki eteryczne?

Masaż

Masaże z użyciem olejków eterycznych są bardzo popularne. Sama woń olejków wytwarza w nas hormony szczęścia. Tego typu masaże najczęściej są bardzo delikatne. Olejki eteryczne są nabuzowane czynnymi substancjami więc, aby uniknąć podrażnienia skóry masaż powinien mieć charakter czysto relaksacyjny. Do zabiegu wybieramy olejek eteryczny, którego zapach na najbardziej odpowiada, następnie rozpuszczamy go w 10 ml oleju bazowego, np. ze słodkich migdałów, czy nasion winogron.

Kąpiel

Hm… w tym momencie zazdroszczę szczerze wszystkim, którzy posiadają wannę i mogą zafundować sobie niesamowity relaks. Widzisz, to co ja? Wanna, zgaszone światło, a w koło pełno małych palących się świeczek. Do tego kilka kropel ulubionego olejku eterycznego, i w tle Twoja ulubiona muzyka. Można by tak kończyć każdy następny dzień.

Inhalacje

Kominek aromaterapeutyczny, jedna z najprostszych i najbardziej popularnych form stosowania aromaterapii w naszym codziennym życiu. Do zbiorniczka z wodą w kominku, dodajemy 5-10 kropel wybranego olejku lub mieszanki olejków eterycznych. Podpalamy podgrzewacz i delektujemy się blaskiem świecy i pięknem otulającego nas aromatu. Tego typu inhalacje praktykuje się na saunie. Bardzo często ludzie korzystający z sauny dodają kilka kropek olejku eterycznego na kamienie i tak wykorzystują moc działania olejków. Najbardziej chyba popularną inhalacją jest po prostu zwykła miska z wrzątkiem i olejkiem. Do tego zakrywa się głowę ręcznikiem, tak aby bezpośrednio wdychać samą parę. Świetnie sprawdza się w przypadku udrożnienia dróg oddechowych.

Popularny aromamarketing

Zapach jest czymś, co znamy – od zawsze. Od zawsze też, z czymś konkretnym nam się kojarzy. Zapach potrafi wzbudzać pozytywne uczucia, ale również potrafi odpychać i działać bardzo negatywnie na naszą psychikę. Działa to też bardzo przewrotnie: nie zjemy pięknego owocu, zachęcającego wyglądem, jeśli odrzuca zapachem. Odwrotnie – nawet coś skromnego, wizualnie mało atrakcyjnego, może przyciągnąć atrakcyjnym zapachem. Jedno jest pewne. Zapach działa na podświadomość i to bardzo mocno. Bodźce zapachowe niemalże natychmiast docierają do naszego mózgu i błyskawicznie uruchamiają nasze reakcje. Zapachy odpowiadają mówiąc w przenośni za nasze emocje. Jeśli są w stanie dać i wzbudzić w nas pozytywne emocje – pod wpływem hormonów szczęścia, jesteśmy w stanie – szybko zdecydować o kupnie, np. bluzki, czy butów. W tym tkwi cały sekret popularności aromamarketingu.

Kto ma władzę nam zapachami, ten ma władzę nad sercami ludzi

Zgodzisz się ze mną, że tak właśnie poniekąd jest? Oczywiście, że tak jest! Gdyby tak nie było to galerie, sklepy, salony kosmetyczne nie wykorzystywały tego skutecznego narzędzia. Wszak udowodniono już skuteczność metody aromamarketingu. Zwykło się mówić przez żołądek do serca, dzisiaj możemy powiedzieć przez zapach do kupna. Ta nieuchronność w odbiorze zapachów jest wykorzystywana w wielu branżach. To narzędzie skuteczne i z pewnością ma duży potencjał. Kreowanie klimatu miejsca, obszaru sprzedaży pomaga klientowi zapamiętać i kojarzyć z zapachem dane miejsce. Ten fakt, często przesądza o powrocie do miejsca podświadomie zakodowanego dzięki przyjemnemu zapachowi, jako przyjaznego. Nie ulega wątpliwości, że jest to już bardzo popularne narzędzie, które według ostatnich przeprowadzonych badań ma duży wpływ na zwiększenie sprzedaży.

Aromamarketing elementem wizerunku marki

Wszelkiego rodzaju obiekty, czy przestrzenie takie, jak salony kosmetyczne, obiekty SPA & Wellness świetnie sprzyjają do kreowania wizerunku poprzez specjalnie tym miejscom dedykowany i unoszący się w powietrzu zapach. Odpowiednia relacja z klientem jest swego rodzaju najważniejszym narzędziem biznesowym, a jeśli zapach może mieć wpływ na pierwsze wrażenie i ocieplenie reakcji – jest zatem niezbędnym elementem biznesu. Można powiedzieć wówczas, że zapach stanowi wizytówkę danego miejsca, co ma wpływ na wizerunek i odbiór naszej marki, nie tylko osobistej, ale i biznesowej. Poprzez zapach – możemy dać podświadomie wiele informacji, na temat naszej firmy klientowi. Poprzez zapach – możemy przekazać, jakimi wartościami się kierujemy, w jaki sposób pracujemy, i jak dbamy o klienta.

Jedno jest pewne. Nie sztuką jest pozyskać klienta, ale sztuką jest sprawić, aby ten chciał do nas wrócić.

O autorce

Milena Chorążewska - Bloggerka, pasjonatka zdrowego stylu życia. Założyła bloga, aby dzielić się swoją pasją. Jej 7 letnie doświadczenie w zakresie medycyny naturalnej pomaga jej rozwijać projekt Adelia.