fbpx

7 zalet suplementów z Witaminą C

Cytryny, Cytrusowych, Świeże, OwocówWitamina C jest niezbędną witaminą, co oznacza, że twoje ciało nie jest w stanie jej wyprodukować. Ma jednak wiele ról i wiąże się z imponującymi korzyściami zdrowotnymi.

Jest rozpuszczalny w wodzie i występuje w wielu owocach i warzywach, w tym w pomarańczach, truskawkach, owocach kiwi, papryce, brokułach, jarmużu i szpinaku. Zalecane dzienne spożycie witaminy C wynosi 75 mg dla kobiet i 90 mg dla mężczyzn. Chociaż powszechnie zaleca się przyjmowanie witaminy C z pokarmów, wiele osób zwraca się do suplementów, aby zaspokoić ich potrzeby.

Oto 7 naukowo udowodnionych korzyści z przyjmowania suplementu witaminy C.

 

Może zmniejszyć ryzyko chorób przewlekłych.

Witamina C jest silnym przeciwutleniaczem, który może wzmocnić naturalną obronę organizmu.

Przeciwutleniacze to cząsteczki wzmacniające układ odpornościowy. Robią to, chroniąc komórki przed szkodliwymi cząsteczkami zwanymi wolnymi rodnikami.

Gdy kumulują się wolne rodniki, mogą promować stan zwany stresem oksydacyjnym, który został powiązany z wieloma chorobami przewlekłymi (3Trusted Source).

Badania pokazują, że spożywanie większej ilości witaminy C może zwiększyć poziom przeciwutleniaczy we krwi nawet o 30%. Pomaga to naturalnej obronie organizmu w walce z zapaleniem

STRESZCZENIE

Witamina C jest silnym przeciwutleniaczem, który może podnieść poziom antyoksydantów we krwi. Może to pomóc zmniejszyć ryzyko chorób przewlekłych, takich jak choroby serca.

 

Może pomóc w zarządzaniu wysokim ciśnieniem krwi

 

Około jedna trzecia dorosłych Amerykanów ma wysokie ciśnienie krwi. Wysokie ciśnienie krwi naraża Cię na choroby serca, główną przyczynę śmierci na całym świecie. Badania wykazały, że witamina C może pomóc obniżyć ciśnienie krwi zarówno u osób z wysokim, jak i bez wysokiego ciśnienia krwi. Badanie na zwierzętach wykazało, że przyjmowanie suplementu witaminy C pomogło rozluźnić naczynia krwionośne przenoszące krew z serca. Pomogło to  obniżyć poziom ciśnienia krwi. Ponadto analiza 29 badań na ludziach wykazała, że ​​przyjmowanie suplementu witaminy C obniżyło skurczowe ciśnienie krwi (górna wartość) o 3,8 mmHg i rozkurczowe ciśnienie krwi (dolna wartość) średnio o 1,5 mmHg u zdrowych osób dorosłych. U dorosłych z wysokim ciśnieniem krwi suplementy witaminy C obniżały średnio skurczowe ciśnienie krwi o 4,9 mmHg, a rozkurczowe ciśnienie krwi średnio o 1,7 mmHg.

Chociaż wyniki te są obiecujące, nie jest jasne, czy wpływ na ciśnienie krwi jest długotrwały. Ponadto osoby z wysokim ciśnieniem krwi nie powinny polegać wyłącznie na samej witaminie C.

 

STRESZCZENIE

Stwierdzono, że suplementy witaminy C obniżają ciśnienie krwi zarówno u zdrowych osób dorosłych, jak i osób z wysokim ciśnieniem krwi.

 

Może obniżyCytryna, Lemoniada, Owoce, Żółtyć ryzyko chorób serca

 

Choroba serca jest wiodącą przyczyną śmierci na całym świecie. Wiele czynników zwiększa ryzyko chorób serca, w tym wysokie ciśnienie krwi, wysoki poziom trójglicerydów lub cholesterolu LDL (zły) oraz niski poziom cholesterolu HDL (dobry). Witamina C może pomóc zmniejszyć te czynniki ryzyka, które mogą zmniejszyć ryzyko chorób serca.

Na przykład analiza 9 badań z udziałem 293 172 uczestników wykazała, że ​​po 10 latach ludzie, którzy przyjmowali co najmniej 700 mg witaminy C dziennie, mieli o 25% niższe ryzyko chorób serca niż ci, którzy nie przyjmowali suplementu witaminy C.

Co ciekawe, kolejna analiza 15 badań wykazała, że ​​spożywanie witaminy C z żywności – a nie suplementów – wiąże się z niższym ryzykiem chorób serca.

Jednak naukowcy nie byli pewni, czy osoby, które spożywały pokarmy bogate w witaminę C, również postępowały zdrowiej niż osoby, które przyjmowały suplementy. W związku z tym pozostaje niejasne, czy różnice były spowodowane witaminą C, czy innymi aspektami ich diety.

W innej analizie 13 badań oceniano wpływ przyjmowania co najmniej 500 mg witaminy C dziennie na czynniki ryzyka chorób serca, takie jak poziom cholesterolu we krwi i poziom trójglicerydów.

Analiza wykazała, że ​​przyjmowanie suplementu witaminy C znacznie obniżyło LDL (zły) cholesterol o około 7,9 mg / dL, a trójglicerydy we krwi o 20,1 mg / dL.

Krótko mówiąc, wydaje się, że przyjmowanie lub spożywanie co najmniej 500 mg witaminy C dziennie może zmniejszyć ryzyko chorób serca. Jednak jeśli już spożywasz dietę bogatą w witaminę C, suplementy mogą nie zapewnić dodatkowych korzyści zdrowotnych dla serca.

 

STRESZCZENIE

Suplementy witaminy C są powiązane ze zmniejszonym ryzykiem chorób serca. Te suplementy mogą obniżać czynniki ryzyka chorób serca, w tym wysoki poziom LDL (złego) cholesterolu i trójglicerydów.

 

Może obniżać poziom kwasu moczowego we krwi i zapobiegać atakom dny moczanowej

 

Dna moczanowa jest rodzajem zapalenia stawów, które dotyka około 4% dorosłych Amerykanów.

Jest niezwykle bolesny i obejmuje stany zapalne stawów, szczególnie palców stóp. Ludzie z dną doświadczają obrzęku i nagłych, silnych ataków bólu.

Objawy dny pojawiają się, gdy we krwi jest za dużo kwasu moczowego. Kwas moczowy jest produktem odpadowym wytwarzanym przez organizm. Na wysokich poziomach może krystalizować i osadzać się w stawach.

Co ciekawe, kilka badań wykazało, że witamina C może pomóc zmniejszyć stężenie kwasu moczowego we krwi, a tym samym chronić przed atakami dny moczanowej.

Na przykład badanie obejmujące 1387 mężczyzn wykazało, że ci, którzy spożywali najwięcej witaminy C, mieli znacznie niższy poziom kwasu moczowego we krwi niż ci, którzy spożywali najmniej.

W innym badaniu wzięło udział 46 994 zdrowych mężczyzn w ciągu 20 lat, aby ustalić, czy przyjmowanie witaminy C było powiązane z rozwojem dny moczanowej. Okazało się, że ludzie, którzy przyjmowali suplement witaminy C, mieli o 44% mniejsze ryzyko dny moczanowej.

Ponadto analiza 13 badań wykazała, że ​​przyjmowanie suplementu witaminy C przez 30 dni znacznie zmniejszyło kwas moczowy we krwi, w porównaniu z placebo.
Chociaż wydaje się, że istnieje silny związek między spożyciem witaminy C a poziomem kwasu moczowego, potrzebne są dalsze badania nad wpływem witaminy C na dnę.

 

 

STRESZCZENIE

Pokarmy i suplementy bogate w witaminę C są powiązane ze zmniejszonym poziomem kwasu moczowego we krwi i niższym ryzykiem dny moczanowej.

 

Pomaga zapobiegać niedoborowi żelaza

 

Żelazo jest ważnym składnikiem odżywczym, który ma wiele funkcji w organizmie. Jest niezbędny do wytwarzania czerwonych krwinek i transportu tlenu w organizmie. Suplementy witaminy C mogą pomóc poprawić wchłanianie żelaza z diety. Witamina C pomaga przekształcać słabo wchłaniane żelazo, takie jak roślinne źródła żelaza, w formę łatwiejszą do wchłonięcia. Jest to szczególnie przydatne dla osób na diecie bezmięsnej, ponieważ mięso jest głównym źródłem żelaza. W rzeczywistości zwykłe spożycie 100 mg witaminy C może poprawić wchłanianie żelaza o 67%.

Witamina C może pomóc zmniejszyć ryzyko niedokrwistości u osób podatnych na niedobór żelaza.

W jednym badaniu 65 dzieci z łagodną niedokrwistością z niedoboru żelaza otrzymało suplement witaminy C. Naukowcy odkryli, że sam suplement pomógł kontrolować ich niedokrwistość.

Jeśli masz niski poziom żelaza, spożywanie większej ilości produktów bogatych w witaminę C lub przyjmowanie suplementu witaminy C może pomóc poprawić poziom żelaza we krwi.

STRESZCZENIE

Witamina C może poprawić wchłanianie słabo wchłanianego żelaza, takiego jak żelazo ze źródeł bezmięsnych. Może również zmniejszyć ryzyko niedoboru żelaza.

Zwiększa odporność

 

Jednym z głównych powodów, dla których ludzie przyjmują suplementy witaminy C, jest zwiększenie ich odporności. Dlaczego? Ponieważ witamina C bierze udział w wielu częściach układu odpornościowego. Witamina C pomaga stymulować produkcję białych krwinek zwanych limfocytami i fagocytami. One pomagają chronić organizm przed infekcją.

Ponadto, witamina C pomaga tym krwinkom białym działać bardziej skutecznie, chroniąc je przed uszkodzeniem przez potencjalnie szkodliwe cząsteczki, takie jak wolne rodniki.

Ta witamina jest niezbędną częścią systemu obronnego skóry. Jest aktywnie transportowany do skóry, gdzie może działać jako przeciwutleniacz i pomagać wzmocnić bariery skórne. Badania wykazały również, że przyjmowanie witaminy C może skrócić czas gojenia się ran. Co więcej, niski poziom witaminy C został powiązany ze złymi wynikami zdrowotnymi. Na przykład ludzie z zapaleniem płuc mają zwykle niższy poziom witaminy C, a suplementy witaminy C skracają czas powrotu do zdrowia

STRESZCZENIE

Witamina C może zwiększyć odporność, pomagając bardziej skutecznie funkcjonować białym krwinkom, wzmacniając system obronny skóry i przyspieszając gojenie się ran.

Chroni twoją pamięć i myślenie w miarę starzenia się

 

Demencja jest szerokim terminem używanym do opisania objawów złego myślenia i pamięci. Wpływa na ponad 35 milionów ludzi na całym świecie i zwykle występuje wśród starszych osób dorosłych.

Badania sugerują, że stres oksydacyjny i stany zapalne w pobliżu mózgu, kręgosłupa i nerwów (zwane łącznie ośrodkowym układem nerwowym) mogą zwiększać ryzyko otępienia. Witamina C jest silnym przeciwutleniaczem. Niski poziom tej witaminy jest związany z zaburzeniami zdolności myślenia i zapamiętywania. Co więcej, kilka badań wykazało, że osoby z demencją mogą mieć niższe poziomy witaminy C we krwi.

Ponadto wykazano, że wysokie spożycie witaminy C z pożywienia lub suplementów ma ochronny wpływ na myślenie i pamięć w miarę starzenia się. Suplementy witaminy C mogą pomóc w stanach takich jak demencja, jeśli nie otrzymujesz wystarczającej ilości witaminy C z diety. Potrzebne są jednak dodatkowe badania na ludziach, aby zrozumieć wpływ suplementów witaminy C na zdrowie układu nerwowego.

STRESZCZENIE

Niski poziom witaminy C jest powiązany ze zwiększonym ryzykiem zaburzeń pamięci i myślenia, takich jak demencja, podczas gdy wysokie spożycie witaminy C z pokarmów i suplementów wykazuje działanie ochronne.

O autorce

Milena Chorążewska - Bloggerka, pasjonatka zdrowego stylu życia. Założyła bloga, aby dzielić się swoją pasją. Jej 7 letnie doświadczenie w zakresie medycyny naturalnej pomaga jej rozwijać projekt Adelia.

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o